Avatar Shaun en Diana

Shaun en Diana

Noord Bali tour

Geplaatst op 18 oktober 2016 om 17:46 uur

Wekker gezet 6 uur. Gek genoeg viel het mee…oke niet liegen half 7 uiteindelijk eruit. Ff opfrissen aankleden en naar het ontbijt. Lekker gegeten, vers ananas sapje en vieze koffie. Sigaretje in de lobby en daar kwam onze mini touringcar. 🚐 Een vrolijk geklede Indonesische jongen gaf ons een hand en verzocht ons in te stappen. Hele bus leeg op 1 half Engels/half Nederlands sprekende vrouw. Wij zoeken een plekje achterin. De vrolijke pinda meneer verteld ons in gebrekkig Engels dat we nog mensen moeten ophalen in een ander hotel. Daar aangekomen komt een gezellig gezelschap van 8 mensen ons versterken. Indonesische familie met omie van 81 en de jongste dame was 2,5 jaar. Allemaal uit Amstelveen. Onze weg gaat verder in de mini touringcar naar “the office” in Denpaser waar we kennis gaan maken met onze Nederlands sprekende gids van vandaag. Daar aangekomen zegt onze vrolijke pinda in het gebrekkig Engels dat: we can take coffee and tea inside and we can take a shit” 😲 Ik hoop dat hij bedoelde dat we even konden zitten.😂 Na even “shitten” kwam onze gids. Een vrolijke, goed Nederlands sprekende (en ook verstaanbare) Indo. Hup weer terug in de bus. De Noord-Bali tour begint. Als we Kuta uitrijden veranderen de gebouwen en de wegen. Het landschap zelfs. Denpaser ziet er heel anders uit. Drukker maar toch minder vol lijkt het. Ze rijden nog steeds als gekken, net als onze buschauffeur. Halverwege vliegt er voor ons een scooter in de fik en blijft gewoon doorrijden. Onze eerste stop word Antosari. (25 km vanaf Denpaser, maar.je rijd er 1 uur en 3 kwartier over 😂😅) Een klein plaatsje waar we even wat kunnen drinken. Onderweg veranderde het landschap van veel gebouwen naar veel groen. En heel veel rijstvelden. In Antosari zijn we uitgestapt en hier konden we genieten van een prachtige omgeving en met een spectaculair uitzicht. Het was het eerste uitzicht waarbij letterlijk mijn adem bleef hangen en de tranen achter mijn ogen brandde…Zo ontzettend mooi en wat voel je je als mens ontzettend klein als je die natuur zo ziet. 💗😢 Oh en ons eerste echte wilde dier gezien: een vliegende hond! Een soort grote vleermuis met een kop die wat wegheeft van….tja…. een hond. Mooi beest, maar niet aanraken want je bent je hand kwijt.😆 Na 20 minuten weer terug naar de bus, op naar het volgende plaatsje Pupuan. Hier even kort uitgestapt om van het uitzicht te genieten. En wow wat mooi ook weer. Zoveel natuur, rijstvelden, beekjes en beboste bergen. De bus weer in en trouwens ook buschauffeurs rijden alsof ze hun rijbewijs gratis kregen in een pak cornflakes. Ben blij dat ik kan slapen tussendoor zodat ik niet mee hoef te maken hoe verschrikkelijk het verkeer hier is.😕 Volgende halte; Lovina. Mooi plaatsje aan zee, waar we worden ontvangen voor een buffet. Lekker eten, beetje wandelen en verkopers bij het strand afschudden. Lekker warm en ook weer zo’n mooie omgeving. Hier zouden we dolfijnen kunnen zien volgens onze gids, (blij gemaakt..) maar daarvoor moet je een nacht blijven en wij blijven maar een uur (..met een dooie mus.)😐 Weer in de bus nu naar “lake Buyan”. Onderweg komen we door de voormalige hoofdstad van Bali: Singaraja. Wat een verandering van stijl. Hiervoor nog kleine hutjes langs de weg, nu een mooie stijlvolle stad met mooie gebouwen met veel Nederlandse invloeden. Zoals overal oranje dakpannen en de bomen langs de wegen geplant zoals bij ons. Bij Lake Buyan weer uit de bus, aapjes kijken. Deze zaten naast de weg waar de bus gewoon stopte…in het midden van de weg 😲en iedereen rijd eromheen zonder ruzie, zonder middelvingers , zonder geweld. Kunnen ze in “Belanda” nog wat van leren. Oh en ook nog het meer gezien natuurlijk. Maar de aapjes stalen de show. En ja, het waren echt apen dit keer! Geen eekhoorns 😂😂 “Hati hati” (voorzichtig) de bus in en hopen dat je niet word platgetreden. Volgende meer wordt “lake Bratan” waar we ook een mooie tuin en tempel gaan bezichtigen. Ondertussen is het klimaat flink veranderd. Van 34 naar 17 graden met hoge luchtvochtigheid en veel mist. Dat komt door het meer en de hoogte waarop we zitten (1400 meter boven zeespiegel). Tropisch regenwoud klimaat. En het regent hier licht. Bij het 2e meer aangekomen hebben we tijd om door de mooie tuin te lopen en alles in ons op te nemen. Dit is hoe ik Bali in mijn hoofd had….deze dag, alle indrukken, zoveel schoonheid. En zelfs de hutjes en half afgemaakt huisjes langs de wegen hebben iets moois zo in het hele landschap. Veel foto’s gemaakt en weer door. De laatste stop: “de vrouwenmarkt” volgens onze gids. Iedereen vroeg zich af wat we hier moesten verwachten, maar het was dezelfde humor als die van mijn schoonvader. (Aapie, echt een baan voor jou dit…Hollandse gids op Bali😉) het is een klein terrein met hutjes waar je goederen (souvenirs en andere snuisterijen) kon kopen. De tour zit erop…terug naar het hotel. Hier eenmaal aangekomen (2 uur na de laatste stop) mega trek gekregen. Douchen en roomservice of ontdekken wat er nog meer is. Dat laatste maar! Restaurant Envy om de hoek. Aanrader! Mooie omgeving, lekker eten en Shaun heeft zelfs iets anders dan kipsaté gegeten. Het was een mooie afsluiting van een lange maar onvergetelijke dag! 👍👍👍 12 uur durende tour over Bali terwijl het eiland 90 km breed is 😂wat een geweldig eiland!!!😍