Avatar Ingrid Sol

Ingrid Sol

13 juni 2017; van Cherbourg naar Barneville-Carteret en 14 juni door naar St Malo

Geplaatst op 18 juni 2017 om 20:06 uur

13 juni; van Cherbourg naar Barneville-Carteret 14 juni van Carteret naar St Malo   Omdat we één uur voor HW (=hoogwater) Dover bij Cap de la Hague moeten zijn voor het gunstige tij in de Race of Alderney vertrekken we pas om 11.00 uur uit Cherbourg. Diverse telefoontjes naar verschillende instanties waaronder de Customs and Immigration van zowel Guernsey als Jersey helpen ons niet verder. Ze zijn onvermurwbaar; Indy moet met de ferry en wel met de Condor die allen uit St Malo vertrekt. We wijzigen ons reisplan daarom in carteret óf Granville. Dit laatste blijkt toch wat te ver te zijn want we hebben weing profijt van de Race omdat we nu dichter onder de kust moeten blijven. Hoewel de code zero zijn best doet in een heerlijk windje onder de brandende zon! Om 18.00 uur komen we aan bij Carteret; te vroeg want de aanloo staat nog droog. Pas om 20.30 kunnen we naar binnen. Wat eten en een drankje in het clubhuis en te kooi. De volgende ochtend om 6.30 uur geeft Indy aan te moeten plassen. Het is best fris zo op dit vroege uur dus ik trek mijn lange broek aan. Als ik over de reling stap haakt mijn kontzak achter de scepter en scheurt open. Ik hoor geen plons maar mis wel meteen mijn portemonnee!! Binnen checken: nopes. De hele weg die ik gister na het afrekenen nog met Indy gelopen heb gechekt; nopes. Toch te water gevallen? Na ruim een uur duiken tussen twee boten en onder een steiger,met wetsuit en duikbril in 2,5 diep troebel water met een bruinige modderbodem die opdwarrelt als je er met een hand of voet langs beweegt, heb ik mijn bruine portemonnee nog altijd niet gevonden. Ik geef het op; koud en uitgeput. We lopen kilometers naar Barneville waar de gendarmerie is nadat we de passen geblokkeerd hebben. De gendarmerie houdt zich niet bezig met verloren voorwerpen en geven ook geen verklaring van aangifte af dus we gaan naar de Mairie. Dar krijgen we een officieel document. Er werd zelfs naar de naam van mijn moeder gevraagd! Gauw terug naar de boot om te vertrekkken want de geul valt zo weer droog! Op naar St Malo en de ferry! Geen wind dus eerst een stuk op de motor. Toen kwam het fokje erbij en na vervanging van de fok door de code zero liepen we zonder motor 7 knopen! En in de goede richting! Helaas duurde het feest maar 15 minuten. “BENG” hoorden we en daar ging de code zero te water……… Eruit gevist en de diagnose was; gebroken val. 10 cm boven de shackle. Verder op de motor dan maar want voor de kleine ok was er te weinig wind. Om 20.45 uur kwamen we aan in St Malo. Een prachtig gezicht deze historische vestingstad! Tussen de rotsen door, met hoog water dus we konden over de drempel de haven in. Te laat voor een echte maaltijd wel een heerlijke kaasplank met een fantastisch uitzicht. Morgen verder informeren naar de ferry voor Indy!