Avatar Marlies & Wouter Hermans & Koelewijn

Marlies & Wouter Hermans & Koelewijn

Deel 3: Wouter naar het museum Tromp op Vlieland

Bericht - 24 augustus 2017 om 10:41 uur

Wouter ging dus naar het Trompmuseum op Vlieland. Hij wilde zich nl. verdiepen in de geschiedenis van admiraal Tromp. Het museum heet niet voor niets het Tromphuys. Na het kopen van het ticket, bleek, dat het een museum was, waar schilderijen te zien waren van een schilderes uit Oslo. Vanaf haar 42e woonachtig op Vlieland. (Eind 1800) Ze had les gehad van Mesdag, begin 1900. Haar werk was met grove verf en paletmes aangebracht.. Wouter vond het amateuristisch werk. De naam "Tromp", had de schilderes aan de woning gegeven. Daarom heette het museum "het Tromphuys". En veel later werd het dus Tromp (...)

Vanaf maandag 14 augustus 2017/deel 2

Bericht - 20 augustus 2017 om 22:58 uur

Hallo Skan (meereizigers) en lezers,
We hebben weer heel wat beleefd de afgelopen dagen op Vlieland. Het waren met name lange rijen wachtenden voor de kassa's, bij zowel de Coop, de SPAR en...... niet te vergeten de echte ouderwetse snoepwinkel in de Dorpsstraat. Niet te geloven, zoveel kinderen die werkelijk tot buiten in de rij stonden, wat geld van hun ouders hadden gekregen om 1 zakje snoep te kopen! Een gevatte opmerking van een mannelijke voorbijganger, die zei: "ze kunnen ssat zaakje snoep ook bij de SPAR of de Coop kopen...."
Verder hebben we hier 3 dagen veel wind en regen (...)

Vanaf maandag 14 augustus /deel 1

Bericht - 18 augustus 2017 om 22:36 uur

Hallo allemaal,
Hier weer een vervolg van onze trip. Maandag 14 augustus over gevaren van Stavoren naar Terschelling. Dat kan alleen via de sluis bij Kornwerderzand. Blijkbaar waren wij niet het enige zeiljacht, wat door de sluis wilde :) meer dan een uur wachttijd.

Uit de aantekeningen van Wouter:
op het IJsselmeer, mooie lopende wind. Op de Waddenzee kakt alle wind eruit. Veel zwarte vliegen. Vlieland ligt vol voor charters en pleziervaart, dus we varen door naar Terschelling. 2 dagen op Terschelling gebleven. Daarna naar Vlieland, mooie tocht over de oude geul. Op Vlieland veel regen en veel wind. Nieuwe BK (...)

9-13 augustus 2017 /deel 3 en verder

Bericht - 15 augustus 2017 om 14:31 uur

Ik zie dat ik behoorlijk achterloop met mijn Skanberichten. Dus dit deel wordt een verkorte versie.
Tot op heden is het nog zoeken naar hoe ik mijn foto's hier kan plaatsen. Het internet ligt voornl. plat op Terschelling, waar we gisteravond om ca. 20.30 uur zijn aangekomen.
Zondagmiddag zijn we van Enkhuizen naar Stavoren gevaren. Daar was het opmerkelijk rustig. Ook daar weer een prachtboek, omdat iemand net vertrok. Zondagmiddag konden we aldaar naar de Coop en aten we een haringkje. Heerlijke dag, lekker zonnetje. Ga ik daar naar het havenkantoor om een plasje te plegen, loopt Wouter ineens Marlies tegen (...)

9 - 13 augustus / deel 2

Bericht - 13 augustus 2017 om 23:06 uur

Vervolg van onze trip.
Vrijdag 11 augustus: in Edam gebleven. Fietsen van de haven geleend. €2,00 voor onderhoud aan de fietsen in de brievenbus gedaan vd havenmeester. Een leuke cultuurdag gehad, mooie ontmoetingen gehad met diverse mensen.
Zaterdag, 12 augustus: ZW 4-5, veel regen. 5 à 6 knoop naar Enkhuizen. Tijdens onze vaartocht contact gezocht met een kennis, die in Lelystad was opgestapt bij een zeilmaatje aan boord van een Halberg Rassy. Zij zouden speciaal voor ons naar Enkhuizen varen. Super!
Wij waren eerder in de Buyshaven dan zij. Wouter meldde ons aan bij de havenmeester en wederom kregen we weer een (...)

9 - 13 augustus / deel 1

Bericht - 13 augustus 2017 om 09:49 uur

Hallo allemaal,
Hier zijn weer de Skanberichten. Sinds afgelopen woensdag hebben we weer zoveel meegemaakt. In de Sixhaven in A'dam lag nog een Marieholm. Deze werd bemand door een echtpaar van 80++. Hij lag te koop. We mochten aan boord komen kijken. Een grotere dan die van ons, maar nog bijna in de oorspronkelijke staat. We wisselden zeilverhalen uit en na de bezichtiging, nodigden wij hen uit bij ons aan boord. Had koffie en een broodje gemaakt en ook bij ons aan boord, was het een gezellige ontmoeting.
' s Middags de trossen los en onderweg bedacht welke haven het zou (...)

Scheveningen - IJmuiden

Bericht - 09 augustus 2017 om 11:56 uur

Hallo, SKAN hier,
Beide aan de koffie met broodje "bagger", oftewel leverpastei en pindakaas.
We hebben overnacht in een winderige haven van IJmuiden. Precies hier asn de kust is het nog wibdkracht 6. De tocht gisteren, van Scheveningen naar IJmuiden was voor mij toch wel pittig. Aanvankelijk zouden we blijven liggen in Scheveningen, maar als je man Wouter heet en als die nou van uitdagingen houdt, dan moet je je maar een beetje aanpassen. Helaas moest ik het van 17.00-19.00 uur ontgelden en heb ik half dommelend en koud geworden door water en wind, binnen op de bank door gebracht. En (...)

1 reacties • Plaats een reactie

Skanbericht - dag 2

Bericht - 07 augustus 2017 om 08:47 uur

Na een nacht voor anker gelegen te hebben voorbij de Volkeraksluizen, varen we richting de Haringvliet. Wouter heeft een uurtje gestudeerd in het stroomboek van JW en de weerkaarten bekeken. Het plan van 24 uur doorvaren is bijgesteld. Iets met weersomstandigheden: windverandering en onstabiel weer. Plan is nu om vanavond hopelijk rond 21.00 uur in IJmuiden te liggen. We gaan het zien. Het word een mooie dag, 23 graden. De foto is gemaakt door het dakraam vanuit bed.