Avatar Marianne Lems

Marianne Lems

22 oktober Kirstenbosch Botanische Tuin

Bericht - 23 oktober 2017 om 07:52 uur

Gisterenavond is Rob weer ziek geweest. Overgeven en diarree. Gelukkig voelde hij zich vanmorgen weer beter. Dus na het ontbijt naar het Waterfront. Daar zagen we allemaal honden. Wat bleek, vanuit het asiel gaan ze met honden naar openbare plekken om nieuwe baasjes te vinden. Iedereen mag met de honden knuffelen. Zo lief. Het schijnt een groot succes te zijn.

Daarna zijn we met de ‘hop on, hop off’ naar de Kirstenbosch Botanische tuin geweest. Deze ligt op de zuidelijke hellingen van de Tafelberg. Voor ongeveer 4 euro per kaartje kun je een hele dag in de prachtige tuinen spenderen. Veel inwoners van Kaapstad gaan er (...)

21 oktober Tafelberg

Bericht - 21 oktober 2017 om 22:01 uur

Onze laatste dagen van de reis zijn ingegaan.  Vanmorgen na het ontbijt onze spullen gepakt en op weg naar ons laatste guest house. We zitten in de buurt van het Victoria & Albert Waterfront. Een gebied bij de haven met veel winkels en restaurants. De kamer is eenvoudig, maar netjes. En vandaag is het eindelijk goed weer! Dus korte broek en shirtje aan en wij lopen naar het VA Waterfront. Het is er gezellig druk. Er staat ook een reuzenrad. Even een bakkie met wat lekkers en dan winkelen. Het was heerlijk om de afgelopen 2,5 week in de natuur door te brengen, maar ik vind (...)

20 oktober Kaapstad

Bericht - 20 oktober 2017 om 21:41 uur

Vanmorgen was het erg gezellig bij het ontbijt. Er zijn nog twee Nederlandse stellen, een man en vrouw uit Gouda en twee mannen. Beetje zitten kletsen tijdens het eten. Margie, de eigenaresse kwam met een folder van een markt in Hout Bay, van 17.00 – 21.00 uur met muziek en eten. Daar gaan we heen. Eerst weer een Uber besteld en naar de boulevard. Is echt zo handig. En het is heel goedkoop. Op de boulevard zit een kantoor voor de ‘hop on, hop of’ bus. Dus kaartjes voor twee dagen gekocht en meteen de bus in. Eerst een stuk langs de kust, daarna langs het (...)

19 oktober Balkende pinguïns

Bericht - 19 oktober 2017 om 22:40 uur

Tijdens het ontbijt kwam de gastheer vertellen dat het kajakken niet doorging vanwege de harde wind. Dus na het ontbijt de Tuscon in gepakt en weer op pad. In de informatiemap in de kamer stond de tip om de pinguïns niet op het Kaaps Schiereiland te gaan bekijken, omdat dit erg commercieel is, maar in Betty’s Bay. Dus wij daar heen. Erg leuk! Het zijn zulke grappige beesten. En de soort die hier voorkomt balken als ezels, dus heel raar om te horen. Er zijn er heel veel. En ze waggelen door elkaar heen. Ook weer veel Dassies gezien, met jongen.

We besloten om naar ons (...)

18 oktober Van struisvogels naar walvissen

Bericht - 18 oktober 2017 om 22:09 uur

Vanmorgen om half 8 verzamelen voor een tour over de farm met de boer. Het is zonnig en helder. In een kar achter een trekker gingen we eerst naar de struisvogels. Hij fokt ook witte struisvogels met blauwe ogen. Daar heeft hij er nu één van. Die heeft wel al 5 jonkies gegeven, maar geen blauwe ogen. Vervolgens naar de schapen. Die werden door de hond bij elkaar gehouden, ontzettend leuk om te zien. Daarna gingen we naar de koeien. Hij verbouwd ook nog allerlei gewassen, zoals gerst maar ook koriander. Dat laatste gaat naar een fabriek die het door de boerenworst doet en ook door (...)

17 oktober in de buurt van Heidelberg

Bericht - 17 oktober 2017 om 18:36 uur

Gisterenavond heerlijk gegeten. Chef Melvin had vooraf Samosas gemaakt, een flapje van filodeeg gevuld met gehakt van struisvogel. Lekker pittig gekruid. Daarbij wat grote witte bonen met wat andere groente en een siroop van rooibos thee. Daarna een stukje eland filet. Mijne was een beetje droog, maar wel lekker van smaak. Daarbij een puree van zoete aardappel, geroosterde baby bietjes en geroerbakte baby spinazie. Als dessert een stuk cheesecake. (Dit wordt voornamelijk een blog over eten, dus je bent gewaarschuwd)

Vanmorgen na het ontbijt de weg op. Vannacht en vanmorgen regen. Onderweg werd het gelukkig droog en warmer. Ik kon twee lagen kleding uitpellen. Voel me net een (...)

16 oktober Township tour in Knysna

Bericht - 16 oktober 2017 om 18:17 uur

Wat een indrukwekkende ochtend hebben we achter de rug. Om 10 uur moesten we bij de Shell benzinepomp staan voor onze tour door de township van Knysna. We stonden er al even toen een blank stel in een kleine witte auto aankwam. Dat bleek onze gids met zijn vrouw te zijn. Allebei Afrikanen. Wij waren de enige die meegingen, dus onze huurauto bij het benzinestation laten staan en samen op de achterbank. De township ligt boven op de berg met een fantastisch uitzicht op de baai. Onze gids vertelde dat hij dit al 18 jaar doet en inmiddels heel veel mensen kent en zich vrij kan (...)

3 reacties • Plaats een reactie

15 0ktober naar Knysna

Bericht - 16 oktober 2017 om 09:11 uur

Na een nacht goed slapen voelt Rob zich vanmorgen gelukkig een stuk beter. Gisteren heeft hij wat droge toast gegeten en ik afhaal pizza. Die was trouwens erg lekker. Om half 9 allebei paracetamol ingenomen en toen gaan slapen. Tot vanmorgen een uur of 7. Lekker gedoucht en toen de koffers opnieuw ingedeeld. Het vuile en schone goed over de koffers verdeeld. Daarna ontbeten. Toen de auto ingepakt en op weg naar Knysna.

We rijden nu een deel van de weg die we al eerder gereden hebben. We kwamen weer door Tsitsikamma en langs Plettenburg Bay. Ik had gelezen over een wegrestaurant dat ‘Thyme and again’ heet, (...)

14 oktober Van Sibuya naar St. Francis Bay

Bericht - 14 oktober 2017 om 16:58 uur

Rob is vanmorgen ziek opgestaan. Ook hij is misselijk en heeft last van zijn buik. Bij mij is de misselijkheid gelukkig weg, al blijf ik last van mijn darmen houden. We nemen allebei een kopje thee om 05.30 uur in de grote tent. Daarna gaan we de boot op naar de volgende plek, op zoek naar buffels. Als we de boot afkomen, is Rob echt beroerd en moet hij overgeven. Dave vraagt of hij hem terug moet brengen, maar gelukkig voelt hij zich iets beter. Dus voorin de auto en we gaan op weg. Dave houdt er rekening mee (...)

4 reacties • Plaats een reactie

13 oktober Sibuya - dag 2

Bericht - 14 oktober 2017 om 16:39 uur

Vanochtend om 5 uur opstaan. Om half 6 verzamelen we voor de eerste game drive. Het is een koude nacht geweest, dus de tent is een vrieskist. Rob gaat eerst douchen, daarna ik. Gelukkig hebben we gas voor warm water. Het duurt alleen wel even voor het water warm is. Afdrogen en héél snel aankleden!  Een hemd, shirt met lange mouwen, vest met capuchon en dan nog een vest. En mijn sjaal. In de camp tent eerst een kop oploskoffie. Ik laat mijn kruik vullen met heet water om mee te nemen. Lekker op mijn schoot met de deken erover op de boot.