Avatar Peter Bos

Peter Bos

Status Update Rondreis: Deel 2 & 3: Paracas, Huacachina & Nazca en Arequipa

Geplaatst op 03 augustus 2018 om 00:11 uur

Beste allemaal, Sorry voor de late update maar mijn schema zit hier gewoon gigantisch vol. 'K kom nauwelijks aan m'n slaap toe, laat staan aan dit blog. Omdat het zo lang geleden is, ga ik verschillende steden tegelijk behandelen, zodat jullie weer up-to-date zijn. Paracas: Ik werd in Lima opgehaald door een mini-van die ons dan naar onze uiteindelijke bus bracht. Die zit al aardig vol, dus toen ben ik maar naast een jongeman van dik 20 gaan zitten. In het begin was het heel erg awkward, maar daarna kwamen wij allebei los, en reizen we nu al de hele tijd samen. En ook nog met andere mensen natuurlijk. Dus als eerste stop hebben we de pas ontdekte(bij aardbeving 7.6 in 2007) slave tunnels bezocht. Dat begon op een koloniale landerij, wat echt supermooi was en een heel groot stuk land erachter had liggen. Je kon daar trouwens ook overnachten, maar dan betaalde je volgens mij meer dan $500 per nacht. Nadat onze gids, een jongen van 21 die overigens bijzonder goed Engels sprak en een zeer goed gevoel voor humor had, ons daar had rondgeleid gingen wij dus ondergronds, zoals verwacht was dat heel erg nauw, en waren de 'kamers' van 2 bij 3 zwartgeblakerd op het plafond. Hier werden namelijk 40! slaven gepropt. Toen ze het in 2007 vonden lag het vol met skeletten. Daarna zijn we doorgereden naar onze bestemming: Paracas. Daar gingen we met onze gids, heerlijk seafood eten. Na overnacht te hebben in een hotel met de eerste warme douche in 4 maanden, hebben wij de volgende dag eerst de Ballestas Islands, of ook wel Poor Man' s Galapagos genoemd, bezocht. Na 1 uur met de boot, zagen we een aantal eilanden met gigantisch veel vogels (waarvan ze trouwens de mest verzamelen en verkopen), Humbolt-pinguins (voor zover ik weet de enige pinguïn buiten de zuidpool)met jongen, want het was het begin van het broedseizoen, en zeehonden gezien. Ik heb daar echt een aantal hele mooie foto's kunnen maken. Daarna zijn we eigenlijk gelijk doorgegaan  naar het national reserve. Waar de 'woestijn' grenst aan de Grote oceaan. Het was eigenlijk meer een light-woestijn, maar hé, het was een woestijn. Ook dat heeft veel mooie foto's opgeleverd. Toen zijn we nog diezelfde dag doorgereden naar Huacachina. Huacachina & Nazca: Daar hebben we diezelfde dag nog een dune-buggy ride bij zonsondergang gedaan. Gewoon vol gas over de hoogste duinen van Zuid Amerika. En dan op een soort snowboard (sandboard) vanaf de duinen naar beneden, plat op je buik. Ben daar wel m'n pet + zonnebril verloren, maar het was het 100% waard. Een adrenaline stoot waar je u tegen zegt. Dat was echt supervet. Daarna zijn we gaan BBQ'en. Too bad dat ze alleen maar alcohol schonken. Dus daar was ik de sigaar. Dus dan maar een flesje water uit de kraan. Maar de BBQ was wel heel lekker. De volgende ochtend hebben we met 3 mensen, de hoogste duin beklommen om zonsopgang te bekijken. Om 5 uur opgestaan. Maar het was zo mistig dat het vrij weinig zin had. En het was gruwelijk koud en nat. We zaten volgens mij midden in een wolk. Maar om dan naar beneden te rennen met 45° hoek, dat was het wel waard. De accommodatie was trouwens wat minder. De nachtclub achter ons ging tot 5 uur 's nachts door, dus daar werden we niet heel vrolijk van. Maar we waren met een hele gezellige groep, dus het maakte niet zoveel uit. Je merkte dat de groep zich wel begon te vormen, vooral de mensen die dezelfde route namen. Dus ik en nog 6/7 andere mensen. Tsja, Huacachina zelf. Het is puur op toerisme gericht, het was echt gigantisch druk. Maar wel gezellig druk. Dus toen zijn we 's middags doorgereden naar Nazca (lijnen). Dat was wel een beetje underwhelming. Het was al donker, en de vlucht was de moeite niet waard. Dus we hebben daar gegeten en zijn gelijk doorgegaan naar Arequipa. Dat was wel 's nachts dus echt comfortabel was het niet. En zoals jullie tussen de regels door kunnen lezen, heb ik sinds Lima geen fatsoenlijke slaap gehad. Arequipa: Omdat we daar op hoogte zaten. Zie screenshot, moesten we ten minste 1 dag acclimatiseren. Dus ik heb daar maar lekker 2 alpacatruien/ vesten gekocht. En verder op het centrale plein mooie foto's gemaakt. Zeker de kathedraal was echt indrukwekkend. En de vulkanen in de buurt waren echt supervet. Dus die staan er ook meerdere malen op. Maar de stad (en de kathedraal) bij nacht was echt supermooi. Dat was echt zo mooi. Al de lichten en mensen, echt superleuk. En tussendoor nog in leuke restaurantjes gegeten. 'K heb echt zo genoten. Dus toen hebben eind van de middag halsoverkop nog een 3-daagse trektocht door de Colca Canyon (zie Google)geboekt. Dus de volgende dag om 2 uur uit bed voor de trekking. Het was zo superkoud, echt ongezond, en het breakfast was ook niet echt geweldig, maar 'k had energie nodig, dus heb ik maar 4 broodjes opgegeten. Na een stuk in de bus geslapen te hebben, zijn we begonnen aan de eerste dag van de trek. De groep bestond uit 6 mensen van PeruHop en een Belgische familie. Dus ik kon weer lekker m'n nederlands bijspijkeren tussen al die britten. We hadden trouwens een superleuke gids. Echt een ervaren rot in het vak, maar een heel groot gevoel voor humor en een goede mental coach. Maar om verder te gaan, de eerste dag was 4 uur non-stop naar beneden. Dus dat was echt superpittig. Zeker omdat ik niks gewend was, was het af en toe wel ff doorbijten. 'T is dat ik op EV elke dag meer dan 10.000 stappen deed, want als ik dit gelijk uit huis had gedaan was het wss niet gelukt. Maar ja, om verder te gaan, moesten we daarna nog een half uurtje omhoog lopen. Daarna hebben we gegeten en overnacht in lokale huisjes. Met een gigantisch geweldig uitzicht. De WC en douche waren ondermaats, maar het uitzicht en de groep maakten dat dubbel goed. We hadden wel een hele goede team-spirit. De belgische familie en onze groep smolten samen. Dus dat was wel echt een voordeel voor de rest van de trek. Met 2 of 4 mensen lopen is beter dan in je eentje. Dus de tweede dag was omhoog, vlak en omlaag. Qua moeilijkheidsgraad ongeveer hetzelfde als de eerste dag. Er was een zwembad bij de overnachting van de 2de dag. Maar die was ijskoud, dus daar schoten we niet veel mee op. En de derde dag was echt pittig. Daarom begonnen we al om 03:45 met lopen. We moesten 4 uur omhoog. Hij zei dat de streeftijd 3 uur was. Dus toen hebben wij het maar in 2:44 gedaan. En dan valt de groep wel uiteen in meerdere groepen. Dan worden de verschillen gemaakt. Grof gezegd 3 à 4 groepen. De eerste/voorste groep: De andere jongen met 1 van de 2 Belgische meiden omhoog. Dan ik met het andere Belgische meisje en in het begin 1 vd Britse meisjes. Dan de Belgische ouders met 1 vd Britse meisjes. 1 vd Britse op de ezel en eentje met de gids. Zeker omdat we vroeg begonnen was iedereen er op de top een beetje klaar mee. Maar na een buffet breakfast was iedereen weer boven jan. Toen terug met de bus. Dat was echt supervet. Wilde lama's, alpaca's en nog veel meer. Dus terug op een uitgestrekt landschap. Deed een beetje denken aan de Amerikaanse Highways. We kwamen nu al boven de Mont. Blanc.(4860m.) Zie screenshot. Wss ga ik daar in Cusco nog goed overheen. We reden door de sneeuw, dat was echt supervet. Boven de 5000 dat gaat lastig worden. Maar volgens mij is dat wel haalbaar. Dus dat ga ik zeker proberen. Verder. Morgen om 05:45 vertrekken we naar Puno en dan na 1 à 2 à 3 dagen naar Cusco. Dat zien we vanzelf wel. Er valt hier niks te plannen. Dus go with the flow. Wel jammer dat de groep nu en na Puno uit elkaar valt. Gelukkig zie ik de meesten weer in Cusco. Maar 'k ben jullie niet vergeten ondanks alles hier. Hoe superleuk en verbredend dit voor mij ook is, 'k mis jullie steeds meer na 4 maanden. Maar 'k ben nu ongeveer over 3 weken thuis. 'K maak nu meer dan 100 foto's per dag, maar niet met m'n telefoon. Dus 'k moet het doen met groepsfoto's. Ook leuk. Niet het beste, maar beter dan niks toch? 'K beloof dat ik me 200% ga inzetten om na dit avontuur een geweldig fotoboek te maken. Thanks for reading, Kind regards, Peter Bos

Geef peterinperu een extra fijne vakantie cadeau!

peterinperu gebruikt VolgMijnReis.nl gratis om reizen bij te houden. Met een betaald kan peterinperu meer foto's plaatsen en meer uit een reis en dit reisblog halen! Klik hier voor meer informatie.