Avatar Monique van Opijnen

Monique van Opijnen

Hong Kong

Geplaatst op 25 juli 2019 om 04:00 uur

Dag 18: aankomst, Vicoria”s Peak en Nachtmarkt
s nachts om drie uur ging de wekker een kort nachtje dus. Vandaag vliegen we van Kotakonabalu naar HongKong. Alles verloopt voorspoedig: uitchecken-grap-vlucht. Bij aankomst eten we een hapje “ petit Manger” ;alles op biologische basis mijn youghurtje ziet er indrukwekkend uit). We vragen ons af of de temperatuur hetzelde is denken van wel ( gevoelsmatig). Warm dus.

Vervoer
Na landing regelen we direct voor allevier een Octopus kaart. Dat is een kaart van de overheid die je koopt (borg) en opwaardeert. Vergelijkbaar met een ov-chip maar dan uitgebreider. Je kunt met de octopus overal mee reizen en zelfs in winkels betalen. Handig dus.
Hong Kong heeft een immens groot vliegveld is nog niet zo lang geleden uitgebreid en in 1997 geopend. We moeten een ondergrondse richting uitgang nemen ( zo groot).
We puzzelen op het metro kaartje en vinden de weg naar ons hotel: Royal Plaza (in Kowloon). Om 11.00 komen we aan in ons hotel. We kijken onze ogen uit.
Wat een stad. Hoe immens.
Dat metrostelsel loopt echt goed, zoals ook in de films. Het schijnt dat er een lijstje is van alle films die in de ondergrondse van Hong Kong opgenomen zijn.
Het is hier druk een en al beweging.

Hotel
Dit hotel via booking al een aantal maanden geleden geboekt. Prima hotel. Belangrijkste reden was de centrale ligging. Als we uitstappen bij Mongkok East zijn we direct bij ons hotel. Ook ligt dit hotel in de luxe shopping mal “Moko”. Samen delen we een Kingsize kamer (rest was al vol). We hebben een mooi uitzicht over de stad. We zitten op de 15 e verdieping en er is een sportschool en zwembad.

Vicoria Peak
Opvallend is dat de Engelse invloed in zoveel namen terugkomt ( Vicoria Harbour, Edward s road: gerelateerd aan het Engels Koninkrijk).
Onze zinnen zijn voor vanmiddag gezet om met het peak treintje de berg op te gaan. We hebben geluk want dit oude treintje is sinds.een paar dagen weer open ( na renovatie).
Superleuk. Boven kunnen we genieten van een mooi uitzicht van Hong Kong. We eten bij de burger King die ook bovenop zit en  daarna weer terug.
Lopend langs het zakelijke deel ( vergelijkbaar met de Zuidas) zien we nog een paar demonstranten maar dit is verder rustig).

Nachtmarkt
Elke avond tussen 20-23.00 zijn er op verschillende plekken markten. Wij gaan naar die in de Temple street. Ook nu doen we veel indrukken op. Het kroelt vd mensen en het is een kleurrijk geheel: lichtjes bilboards borden mensen taxi s auto s eten koopwaar enz. Het is normaal dat je afdingt.