Avatar Anjo en Annette Marcelis

Anjo en Annette Marcelis

Finale

Bericht - 08 januari 2018 om 10:44 uur

Het slotstuk van onze reis is een verblijf op de Coromandel Peninsula. Dit schiereiland ligt ten oosten van Auckland. Het schiereiland staat bekend om het goede weer en de vele stranden. Hier zouden we nog even van zon, strand en zee kunnen genieten voordat we weer teruggaan. Onderweg naar onze B&B schijnt de zon maar worden we ook een paar keer overvallen door heftige regenbuien. Terwijl wij het schiereiland oprijden, komt ons een onafgebroken stroom auto’s tegemoet. Coromandel is hét vakantiegebied voor de Aucklanders. Veel Kiwi’s keren terug naar huis na de feestdagen. Zij moeten weer aan het werk, wij hebben nog een paar dagen vakantie.

De naam van onze (...)

8 reacties • Plaats een reactie

Stranden, zwavel en hobbits

Bericht - 03 januari 2018 om 09:37 uur

Na Napier gaat de reis verder noordwaarts. We blijven de kustlijn volgen. Het weer is inmiddels wat omgeslagen: minder warm en het waait harder. We komen nu terecht in een stuk Nieuw-Zeeland dat nog niet toeristisch is, omdat hier geen spectaculaire toeristische trekpleisters te vinden zijn. De huurcampers, waarmee veel buitenlanders rondtoeren, kom je hier niet tegen. Nieuw-Zeelanders zelf ontdekken dit gebied meer en meer als vakantiegebied. De weinige campings aan de kust staan vol met vooral tenten en caravans. De populairste activiteiten aan het strand voor de Kiwi’s zijn vissen en surfen. Voor het vissen slepen ze grote boten, met vooral enorme motoren, mee achter de auto. (...)

4 reacties • Plaats een reactie

Een nieuw eiland, een nieuw geluid

Bericht - 28 december 2017 om 06:13 uur

Na al het natuurgeweld op het Zuidereiland zou je bijna denken dat onze tour op het Noordereiland minder interessant zal worden. Niets is minder waar.

Het begint in Wellington. Vanuit de lucht zie je Wellington goed liggen en lijkt het een grote stad. In werkelijkheid blijkt het een klein centrum te hebben. Alle drukte en gezelligheid is te vinden rondom het waterfront, waar vele winkels en uitgaansgelegenheden zijn. Wij brengen er onze tijd door met slenteren langs het waterfront, shoppen en eten. Ook bezoekt Anjo de lokale versie van “Schorum”, de ruige barbiers uit Rotterdam, die men hier ook kent: Anjo gaat dus verder in Kiwi-crew cut (...)

5 reacties • Plaats een reactie

De cirkel is rond

Bericht - 23 december 2017 om 05:49 uur

Zittend op het vliegveld van Christchurch, wachtend op het vliegtuig naar Wellington (vluchtje van 45 minuten) en onder de klanken van vrolijke kerstliedjes, denken we terug aan de afgelopen reisdagen op het Zuidereiland. We hebben gelopen, gefietst, in een 1-persoonskayak gevaren en in een 2-persoonszeekayak een trektocht gemaakt. We hebben steile hellingen getrotseerd op mountainbikes. De boot genomen voor een mini-cruise en met een helikopter een gletsjer op geweest. En natuurlijk (2800) km’s gemaakt met de camper, die inmiddels is ingeleverd.

Wat een geweldige vakantie tot nu toe. Na Frans Josef zijn we doorgereden naar het noorden. Binnen een paar uur heeft het Alpengebied plaatsgemaakt voor een heel (...)

5 reacties • Plaats een reactie

On top

Bericht - 19 december 2017 om 08:27 uur

Na Fiordland is het slechts een paar uur landinwaarts rijden en je bevindt je weer in een totaal ander gebied. We zijn op weg naar het gebied waar de goldrush in de 18e eeuw hoogtij vierde. Men ontdekte dat het goud hier soms letterlijk voor het oprapen lag. Er schijnt nu nog goud in de grond te zitten, maar helaas wij hebben het niet gevonden. Het landschap is divers; groene heuvels en kale rotsen wisselen elkaar af. De rivieren zijn prachtig blauw-groen van kleur. Het weer is goed, de temperatuur is ver boven de 20 graden. Een genot om hier rond te rijden en van het landschap (...)

4 reacties • Plaats een reactie

Fiordland

Bericht - 13 december 2017 om 03:23 uur

Na een dagje in Dunedin te hebben doorgebracht, rijden we westwaarts. Was het tussen Christchurch en Dunedin nog redelijk druk met verkeer, nu begint de rust in te dalen. Af en toe kom je nog eens een auto tegen, maar veel is het niet. We rijden een paar uur door licht glooiend agrarisch land. Overal zie je schapen en lammetjes; het is tenslotte lente. We rijden door slaperige dorpjes waar de tijd sinds de jaren 60 is blijven stilstaan. De zon schijnt, we hebben geen haast, no worries, dat is hier ook de mentaliteit, verfrissend. Onderweg een stukje zelfspot van de Nieuw Zeelanders; op weg van het (...)

2 reacties • Plaats een reactie

Christchurch: stad met een gebroken hart

Bericht - 05 december 2017 om 23:38 uur

Voordat we echt met onze tour over het Zuidereiland gaan beginnen, brengen we eerst nog een dagje door in Christchurch. Het is de grootste stad van het Zuidereiland.
Zo op het eerste gezicht is Christchurch een rustige, groene stad. Parkeren is, net als in de meeste steden, een probleem, dus parkeren we onze camper aan de rand van het supergrote stadspark.
Als we het stadscentrum al wandelend benaderen, zien we het direct. Het centrum van de stad is één grote bouwput. In 2010 en 2011 werd Christchurch getroffen door 2 aardbevingen. Deze hebben een enorme schade in het centrum van de stad aangericht. Veel gebouwen zijn zo ernstig (...)

3 reacties • Plaats een reactie

Geland

Bericht - 05 december 2017 om 23:30 uur

Na 10 uur vliegen is het een opluchting als je via de trackingcamera onder het vliegtuig Nieuw Zeeland ziet naderen. Nieuwsgierig kijken we naar buiten om maar geen minuut te missen van dit, voor ons nieuwe, land. Als je vanuit Hong Kong op Christchurch aanvliegt, vlieg je eerst over hoge zwarte bergen. We herkennen het direct. Dit is Mordor. Sauron en de Orcs bevinden zich daar ergens.

Na een vriendelijk welkom van de immigratiedienst, een gratis reiniging van onze wandelschoenen (“sorry, maar misschien zitten er vreemde zaden aan jullie zolen, die we hier niet willen”) en oh wat heerlijk het is buiten 30 graden, rijden we na (...)

3 reacties • Plaats een reactie

Geland

Bericht - 05 december 2017 om 23:30 uur

1 reacties • Plaats een reactie

Tussenstop Hong Kong

Bericht - 30 november 2017 om 11:24 uur

Na een vliegreis van 11 uur komen we, vroeg in de ochtend aan, in Hong Kong. Hong Kong is een miljoenenstad met ruim 7 miljoen inwoners en verspreid over 236 eilanden. We zullen 2 nachten verblijven in een hotel in stadsdeel Kowloon; in de wijk Mong Kok om precies te zijn. Kowloon bestaat uit diverse wijken waar, volgens het reisboekje, vooral de arbeiders en de middenklasse wonen. Kowloon ligt op het vasteland tegenover het stadsdeel Hong Kong eiland. In deze beide stadsdelen zijn eigenlijk de belangrijkste toeristische attracties te vinden.
Het vliegveld is gelegen op weer een ander eiland: Lantau eiland. Op weg van het vliegveld naar ons hotel, krijgen (...)