Avatar PBFB Kouwenberg

PBFB Kouwenberg

Dag 12-14 Waterberg Plateau

Bericht - 05 januari 2018 om 16:44 uur

Dag 12 Etosha > Waterberg Plateau Geen haast vanochtend, we hoeven niet vroeg op. Het ontbijt is hier in de Toshari lodge uitstekend en prima verzorgd. Na uitgecheckt te hebben en de route voor vandaag te hebben bepaald, gaan we op weg. De weg is van asfalt, zodat we lekker opschieten. Helaas vond een soort loopvogel dat hij vlak voor ons voorbijgaan moest oversteken, zodat het beestje met een klap tegen de metalen schotten onder de bumper aanvloog. (die schotten zijn daar waarschijnlijk voor bedoeld) Je ziet veel (kleine) dieren levenloos langs de weg. Na Otjiwarongo, een provinciestad, kwam een (...)

4 reacties • Plaats een reactie

Dag 10: verblijf in Etosha

Bericht - 02 januari 2018 om 17:26 uur

We zitten in Toshari lodge, een prachtig verblijf in het noorden van Namibie. De mooie eetzaal is soms verlicht en soms niet: de stroom valt gedurend uit en de koks staan meestal in het donker het zebravlees te braaien. Vroeg naar de bungalow waar het bloedheet is. In de loop van de avond kan de airco eindelijk weer aan en kunnen we de slaap vatten. Om 6 uur zitten we alweer aan het ontbijt aangezien we rond kwart voor zeven in de jeep naar het Etosha wildpark worden verwacht. Onderweg in onze open auto is het nog koud. Eenmaal in het park warmt het snel op (...)

3 reacties • Plaats een reactie

Dag 9: Khorixas > Etosha

Bericht - 01 januari 2018 om 14:55 uur

Allereerst voor wie dit leest: een heel gelukkig en gezond 2018 gewenst van ons viertjes!! En als het gaat om geluk: de paspoorten etc. zijn sinds vanochtend weer in ons bezit en liggen nu opnieuw in een kluis van de huidige locatie. We tellen nu voor twee haha. De ophaler was net op tijd thuis om zijn familie goed nieuwjaar te wensen. Oudejaarsavond hebben we eerst een soort liefdadigheidsvoorstelling bijgewoond op het campingterrein van onze lodge. Een groep mooi uitgedoste en rondreizende 'Damara' stamleden dansten en maakten muziek om geld op te halen voor het goede doel, nml. het (...)

3 reacties • Plaats een reactie

Dag 8 : Khorixas

Bericht - 31 december 2017 om 12:33 uur

Soms is het midden in de nacht dat je je iets afvraagt. Zo ook vannacht. Bouke en ik konden beiden niet goed slapen, het was warm en de fan maakte veel kabaal. Bouke vroeg zich af of we de kluis van het 400 km terug gelegen hotel wel hadden geleegd. Ik dacht van wel maar niets was minder waar. Een soort van paniek sloeg ons om het hart. Wat nu, de paspoorten!? Zonder deze documenten doe je niets!! Heen en weer reizen was geen optie. We namen alle (on)mogelijkheden door en zouden in de ochtend als stap 1 meteen (...)

4 reacties • Plaats een reactie

Dag 7: Swakopmund > Khorixas

Bericht - 30 december 2017 om 17:19 uur

Vandaag vertrek uit ons bijzondere hotel in Swakopmund. Eerst nog even een lokale gsm-winkel bezocht vanwege problemen met Finn zijn mobiele telefoon. Bleek niets aan de hand te zijn. Het eerste stuk was asfalt en dat schoot op. Omdat we landinwaarts reden klom de temperatuur met rasse schreden. De 30 graden gepasseerd verlieten we het asfalt en reden we weer op "vertrouwd" ongeasfalteerd, toch het leukst en meest avontuurlijk. We stopten bij een klein handelsplaatsje, waar snuisterijen werden verkocht en jonge kinderen nieuwsgierig ons in de gaten hielden. De door ons uitgedeelde speelgoedjes vielen in bijzonder goede aarde. Bouke (...)

2 reacties • Plaats een reactie

Dag 6: 2e dag in Swakopmund

Bericht - 29 december 2017 om 19:22 uur

Vandaag hebben we een ochtend- en middagtour geboekt, waarbij we 's ochtends een desert tour maken en 's middags een zeereisje. 06.20 uur op en een half uurtje later zitten we in de auto richting Walvis Bay. Daar worden we na de formaliteiten toevertrouwd aan de gids Eckhardt, zoon van Duitse immigranten die na WOII naar Namibië zijn verhuisd. In een krachtige Landrover reden we vanuit Walvis Bay de zoutvlakten op, een plek waar zout wordt gewonnen voor allerlei doeleinden. De enorme zoutvlakten gingen over in een natuurgebied met lage duinen, waar Eckhardt behendig doorheen stuurde en ondertussen allerlei interessante wetenswaardigheden (...)

2 reacties • Plaats een reactie

Dag 5: eerste dag in Swakopmund

Bericht - 29 december 2017 om 16:40 uur

Waar we dachten in een heerlijk huiselijk appartement te komen met zitje, een braai en een buiten, probeerden ze ons bij aankomst in ons hotel gisteren eerst in een 2-persoons appartement te stoppen zonder balkon. Op zich niks mis mee, maar de jongens vroegen zich toch wel enigszins terecht af: "maar waar slapen jullie dan?". Twee bedden naar binnen dan? Nee, geen optie. Het werd een dubbele kamer, want de appartementen waren vol. Een beetje teleurgesteld, maar toch blij dat er plek voor ons was, betrokken we de kamers. Vanmorgen zou er uitsluitsel komen: zou voor de resterende 2 nachten een appartement vrij komen of niet? En (...)

2 reacties • Plaats een reactie

Dag 4: Solitaire - Swakopmund

Bericht - 27 december 2017 om 21:17 uur

Woensdag 27 december. In de ochtend brengen we nog wat tijd door aan het zwembad van Solitaire lodge, voordat we de lange rit naar Swakopmund aan de Atlantische oceaan maken. Het kwik stijgt al snel naar een graad of 35-40 en de boys maken nog even goed gebruik van het kleine maar koele zwembad van de lodge. Bouke en ik treffen voorbereidingen voor de reis, zoals koffers weer inpakken, proviand, (veel) water inslaan en natuurlijk brandstof in de tank. Een liter diesel kost hier omgerekend 80 eurocent. Even na het middaguur vertrekken we naar de volgende locatie. De zand/grindweg (...)

4 reacties • Plaats een reactie

Dag 3: Sossusvlei

Bericht - 26 december 2017 om 13:56 uur

Dinsdag 26 december 2017 05:10 uur. De wekker gaat onverbiddelijk. We moeten vroeg op omdat we naar Sossusvlei willen, de grootste zandduinen ter wereld. Slaperig vertrekken we in het halfdonker. Er is niemand op de weg en de zon begint langzaam hoger te staan, zodat de bergen een mooie zwarte silhouette geven. Na een toastjesonbijt onderweg en zo’n 1,5 uur rijden door mooi woestijnachtig landschap komen we aan bij de ingang van het natuurpark. Hier begint een pikzwarte asfaltweg voor het laatste stuk: de omgeving wordt met de kilometer fotogenieker en de weg leent zich voor flink opschieten. Vooral (...)

5 reacties • Plaats een reactie

Dag 2: Windhoek > Solitaire

Bericht - 26 december 2017 om 13:55 uur

Maandag 25 december 2017 Weer wat hersteld werden we wakker op kerstochtend. Ontbijten waarbij enkele lokale dames al kerstliederen zingend aan tafel gingen. Na het ontbijt verlieten we de hoofdstad en al na een paar kilometer gingen het asfalt over in onverhard. Stoppen, 4W aan en karren maar. En ja, 60 km per uur is hard genoeg, de banden hebben dan nog goed grip. Het landschap is waanzinnig mooi, we rijden van de ene streek de andere in. Alles gortdroog, dat wel, rivieren zijn leeg. Heel soms zie je een andere weggebruiker. En dan begint het oversteekspel: eerst een familie (...)