Avatar Kirsten van Tol

Kirsten van Tol

Week 5 - Sinterklaas, Scriptie, Schommelschip en Seals ('zeehonden' past niet in het rijtje met de 'S')

Geplaatst op 10 december 2018 om 04:50 uur

Goedenavond vanuit Christchurch!
En ja, dat betekent dat ik mij inmiddels op het Zuidereiland bevind!

Afgelopen week heb ik wat afspraken voor mijn scriptie gehad, daar ga ik verder op deze blog niet op in (het was een interessante en rijke week!). Dus mocht je denken ‘goh, wat heeft ze weinig gedaan vandaag’, dan heb ik hoogstwaarschijnlijk wat dagdelen buiten beschouwing gelaten.

Dag 29 – 2 december.
Het was vandaag een van de eerste echte zomerse dagen sinds ik in Nieuw-Zeeland ben! Heerlijk!
Ik ben meerdere marketjes langsgegaan, ik begon bij de Harboursidemarket (als ik had geweten dat dit zoveel lekker eten was, had ik mijn ontbijt geskipt, nu ben ik later teruggekomen voor lunch), ging vervolgens naar de pop-up market (dit zijn kraampjes in scheepsvaartcontainers), en hier zag ik een aankondiging voor de undergroundmarket, welke ik niet kon laten schieten. Hier binnen kwam ik, totaal onverwachts, Sinterklaas tegen! Ik voelde me even klein kind en totaal verbaasd heb ik de Sint verteld dat ik niet wist dat hij ook in Nieuw-Zeeland was, waarop hij antwoordde: “It was a long way by boat”, en ik kreeg hier ook nog snoepjes van de Sint (ja, ik voelde me voor de 2e keer in 3 minuten een klein kind).

Verder ben ik vandaag naar het Te Papa Mueseum geweest, wat echt wel indrukwekkend was, en ’s avonds had ik lekker een rustig avondje.

Dag 30 – 3 december.
Vandaag wordt in deze blog heel kort, haha. Ik had meerdere afspraken m.b.t. mijn scriptie.
Rond het middaguur bevond ik mij in Midland Park, waar een menselijke beeldentuin was door een inclusiedansgezelschap, heel erg leuk!

’s Avonds heb ik een open contemporary class gevolgd. Het niveau was niet heel erg hoog (oké, het was ook een open class), maar het was heel fijn om lekker even een dansles te volgen! Het is hier momenteel zomervakantie dus de meeste dansscholen zijn helaas gesloten.

Dag 31 – 4 december.
Allereerst ben ik naar het Wellington Museum gegaan, en hoewel ik niet zo goed wist wat ik hiervan kon verwachten, vond ik dit misschien wel indrukwekkender dan het Te Papa Museum. En waarom? Dat kan ik nog niet precies uitleggen. In ieder geval heb ik hier best wat uurtjes rondgelopen.

Vervolgens ben ik naar de City Art Gallery gegaan, en hier waren ze momenteel van exhibitions aan het wisselen, waardoor er ‘maar’ één exhibition was: “From Scratch: 555 Moons”. Een kleine, maar wel hele leuke exhibition met muziekinstrumenten, maar dan bijvoorbeeld gemaakt in een stoel.

Na de middag had ik afgesproken met een student van de New Zealand School of Drama, afgelopen zaterdag bij de voorstelling van de NZSD had ik haar ontmoet, en we gingen vandaag samen naar de Botanical Gardens. Hierheen gingen we met de Wellington Cable Car (in Nederlandse begrippen is dit een tram). Het park was onwijs mooi, hoewel sommige stukken me wat aan een Nederlands bos deden denken, en het was super gezellig!

Dag 32 – 5 december.
Vanochtend ben ik naar Oriental Bay gewandeld, dit is een strandje wat veel mensen aanbevelen, maar ik moet zeggen, het viel me een beetje tegen (dat kan ook liggen aan windkracht Wellington die vandaag op volle toeren aanstond).
Ik ben mijn weg vervolgd naar de top van Mount Victoria. En ja, logisch, op de top waait het nog harder dan beneden, dus hier moest ik mijzelf af en toe even vasthouden aan de railing, maar het uitzicht was het zeker waard! Prachtig!

De wandeling ging verder naar het Pukeahu National War Memorial Park. Een eerbetoon aan de overledenen uit de South African War, First World War, Second World War, post-war conflicts en vredesmissies, en aan de mensen die gevochten hebben voor de Nieuw-Zeeland. Het park is ruim opgezet, en erg mooi. In het midden bevind zich een grote toren, met binnenin veel bloemen en uitleg over alle missies. Heel indrukwekkend.

Dag 33 – 6 december.
Ik vertrok naar Zealandia, een wildlifepark voor volgens en reptielen, en een plek waar de regen vandaag besloot de hele dag te blijven stromen. Fantastisch. De paden waren veranderd in modderpaden en de vogels vlogen ook niet rond (enige teleurstelling was hier wel te bespeuren ja). Na 3u vond ik het mooi geweest en ging ik terug naar mijn hostel voor wat resterend schoolwerk en puzzelwerk voor het Zuidereiland.

’s Avonds ben ik samen met de student van de New Zealand School of Drama en haar vriend uiteten gegaan, en dit was een super gezellig laatste avondje op het Noordereiland!

Dag 34 – 7 december.
Om 05.50u ging de wekker, en het middelbare school gevoel wanneer je 1e lesuur uitviel overheerste, want ik had een sms ontvangen dat de ferry 2u vertraagd was (de NS verrast je altijd met vertraging, hier laten ze het van tevoren even weten), dus ja, ik ging nog even verder slapen. Haha.

Het eerste uur op de ferry voelde als een op hol geslagen schommelschip op de kermis, wat een wind, wat een golven, en wat een hoop kanten kan die boot op. Ik werd hier lichtelijk zeeziek van, maar met wat muziek op mijn oren en verder niks doen, was dit nog te doen.
Na ongeveer een uur werd het wat rustiger, tot zelfs volledig ‘golfstil’, en we voeren door de meer dan mooie natuur, zo de haven van Picton in.

En Picton, doet me een beetje denken aan een cowboydorp. Als ik hier rondloop heb ik het gevoel dat er elk moment een cowboy ergens vandaan kan komen. In het ‘centrum’ dan.
De hike waar ik voor ging, naar Bob’s Bay, was alles behalve in het centrum. Volledig langs het water, met de meest mooie uitzichten. Ik dacht hier oprecht dat ik in het paradijs was beland. Genieten, genieten, en genieten.

Dag 35 – 8 december.
Wederom ging de wekker om 05.50u, en nu zonder het eerste uur vrij. Om 06.15u verliet ik het hostel, en om 07.00u vertrok de bus naar Christchurch. De busreis duurde zeven uur. Maar eerlijk, het viel me mee. Waarschijnlijk omdat we 2x een pauze hebben gehad, maar vooral door de natuur.
Ik blijf het herhalen, maar het is werkelijk waar prach-tig. Vanaf Picton naar Kaikoura rijd je volledig langs de kustlijn, en hier zie je heel veel seals (zeehonden, maar voor de mooiheid van de titel noem ik het seals) én ook wat pinguins! Hoe gaaf!
Dit was de linkerzijde van de bus, aan de rechterzijde bevonden zich besneeuwde bergtoppen. Echt waar, ik kom ogen te kort in dit land.

Iets na het middaguur kwamen we aan in Christchurch, en hier ben ik lekker rond gaan wandelen. De host van het hostel had een ijstentje aanbevolen en ik vond dat ik na 7u stilzitten in een bus wel iets had verdiend. In de etalage stond letterlijk vermeld als ijssmaak ‘there is no cow in chocolate’ en ik was een heel gelukkig mens (wat ik sowieso al was in dit land).

Ik kan niet wachten wat het Zuidereiland de komende twee weken nog meer te bieden heeft!!