Avatar John Goes

John Goes

Hangglidende het nieuwe jaar in!

Bericht - 10 januari 2019 om 04:47 uur

De wekker ging vroeg, voor ons al nieuwjaar, in Nederland nog steeds niet. Gedoucht en alles gepakt, want om half 10 moesten we verzamelen. Iets na 9 uur gebeld en jawel, het weer was perfect voor de eerste sprong in het nieuwe jaar! Oh jee, het gaat gewoon gebeuren!!

We stonden netjes op tijd klaar en met enige vertraging werden we dan opgehaald, om vervolgens 20 minuten met de bus de berg op te rijden. Daar aangekomen bleek dat we onze GoPro niet konden gebruiken, maar onze vlucht werd volledig opgenomen. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Instructies gekregen en in een pak gehesen. Ik was als eerste (...)

31 december, weer een jaar ouder ;-D

Bericht - 10 januari 2019 om 04:31 uur

Vandaag is het zo ver! 51 geworden en we gaan hanggliden! Erick was al wat nerveus en rond 12 uur zijn we richting het centrum gelopen. Eerst nog even geluncht. Het was schitterend weer, bijna windstil, zonnig en best warm. Om kwart over 1 moesten we naar het agentschap komen om te kijken of het door zou gaan. Nou ja, zo’n mooie dag als vandaag hadden we niet vaak, dus we gingen er helemaal van uit…… Ik had mijn nummer doorgegeven, just in case….. En omdat ik jarig was, had ik mijn telefoon aangezet. Ineens voelde ik mijn telefoon trillen, berichtje, belletje? Het bleek een sms te (...)

K Jet, snel, sneller, snelst

Bericht - 06 januari 2019 om 22:17 uur

Om 12.45 uur moesten we verzamelen bij de pier, voor instructies en boarden. Erick was al lang zenuwachtig, maar we hadden geboekt, dus we moesten gaan! Ontbeten in de stad en langzaam op weg naar de boot. Eerst nog wel even een band voor de GoPro gekocht, zodat ik deze op mijn hoofd kan zetten; leuke actiefilmpjes tijdens de vele pirouetten die de boot zou gaan maken!

Om 12.45 uur zijn we ingecheckt en werden we gebriefd, zwemvesten aan en warm aankleden, want we gaan hard! 13 uur ingestapt en vol gas van de kade vertrokken. In de boot waren 2 motoren van elk 6,2 liter (...)

Queenstown

Bericht - 06 januari 2019 om 22:06 uur

Queenstown was slechts 70 kilometer vandaag, dus we besloten de detour te nemen, zo’n 130 kilometer. Het landschap is erg mooi, doet wel aan Europa denken, maar het wisselt zo vaak, dat we het hele continent in korte tijd lijken over te vliegen. We hebben eerst in een leuk klein cafeetje ons ontbijt genuttigd, pasteitjes zijn toch wel een goede vervanging voor ons ontbijt geworden! Daarna doorgereden naar Queenstown en voor het eerst begon het druk te worden op de weg, heel erg druk! We kwamen in file in Queenstown aan en in file schoven we richting ons hotel, vlakbij het centrum. Ingecheckt en onze ruime kamer (...)

Fox Glacier

Bericht - 01 januari 2019 om 10:13 uur

We zijn vroeg opgestaan en onze spullen gepakt om richting Fox Glacier te gaan, een iets rustigere versie van Franz Josef. Daar aangekomen bleek het moeizaam een parkeerplek te vinden, want hoewel iets rustiger, was het ook wat kleinschaliger allemaal. Uiteindelijk gelukt en ingecheckt op de aangegeven tijd.

Met een groep van zo’n 24 man zijn we, na geïnstrueerd te zijn, in de bus gestapt en richting heliplatform gereden, zo’n 5 minuten buiten het dorp. We hebben dikke sokken, bergschoenen en een regenjas meegekregen, want het kan best fris zijn op de gletsjer.

Bij het heliplatform zijn we in 6 groepen (...)

Franz Josef Glacier

Bericht - 01 januari 2019 om 10:05 uur

De rit naar Franz Josef was saai, heel erg saai!! Het was dezelfde State Highway, maar pfffff, slaapverwekkend! Gelukkig rijdt Erick heel veilig, dus ik kan veilig mijn ogen sluiten. We hadden inmiddels wel een reisprogramma gekregen, na aandringen, dus we wisten nu wat ons onderweg te wachten stond.

We hebben ontbeten in Greymouth, een oude mijnstad, maar hier was verder niet veel te zien. Snel ontbijten en doorrijden dan maar. De volgende mijnstad, waar de goudkoorts is begonnen, was Shantytown. Hier zijn oorspronkelijke gebouwen uit de goudkoortstijd bijeengebracht in een ‘nieuw stadje’. Een soort openluchtmuseum dus, ook net zo leuk opgezet. Ook hier weer weinig toeristen, maar dat (...)

2e kerstdag - Pancake Rocks

Bericht - 01 januari 2019 om 09:53 uur

2e kerstdag was het droog, en zonnig, zoals we gewend waren! Vandaag naar Punakaiki, de Pancake Rocks. Volgens het Amerikaanse stel die we vanochtend bij het ontbijt troffen heel bijzonder! We waren benieuwd, want ja, een rots in de vorm van een pancake? We zijn pas 2 weken onderweg, maar wat hebben we al veel gezien! Zoveel, dat een dag rust (gisteren) ons ook wel goed uitkwam. Maar ook zoveel indrukken, dat het ook veel energie kost om al die indrukken te verwerken. Dat betekent voor ons ook, dat we het blog dan even laten liggen en ook momenten inlassen (...)

Dreaming of a dry christmas

Bericht - 27 december 2018 om 11:10 uur

Toen we wakker werden na een heerlijke nacht in een koninklijk groot bed regende het al en dit heeft geduurd tot 18:30…. Geen wind, niet koud, maar wel een strak grijze lucht.

Na het ontbijt met pannenkoeken en andere zoetigheden heerlijk onderuitgezakt met Nederland gebeld (via de app). Blijft vreemd dat men daar de kerstavond aan het afsluiten was en wij het kerstontbijt alweer achter de kiezen hadden…

We besloten de regenjas mee te nemen en door uitgestorven dorpen gereden naar het Abel Tasman NP. De dorpen hadden veel koffiegelegenheden, winkels, toeristenbureaus met kajakverhuur, maar alles was gesloten vanwege de kerst (en ook vanwege het weer denk ik). Zelfs (...)

Van noord naar zuid - Wellington - Picton

Bericht - 27 december 2018 om 10:56 uur

We zijn vroeg opgestaan en binnen 10 minuten stonden we in de rij voor de veerboot, die ons in 3.5 uur over zal varen naar Picton op het Zuidereiland. Een tocht van 93 km en na een Wellington achter ons te laten en een rustige vaart over de Cook Strait hebben we nog een hele tocht gemaakt door de fjorden voordat we in Picton aankwamen. Erg mooie natuur, maar het weer zat niet mee. Veel wind, bewolking en slechts 15 graden.
De boot was net als alle andere veerboten, maar dan zonder vrachtwagenchauffeurs en met veel toeristen.

We werden met slecht weer verwelkomd, regen en koud, (...)

Wellington, de zuidelijkste punt van het noorder eiland.

Bericht - 26 december 2018 om 12:08 uur

We zijn na het ontbijt bij Mac Donalds uit Napier vertrokken voor een rit van ongeveer 350 km naar Wellington. Het eerste deel was nog afwisselend, maar naar gelang we verder naar het zuiden kwamen werd het drukker, het landschap eentoniger en vlakker. O

We waren goed op weg, maar door een omleiding toch nog langer onderweg dan gehoopt.
Het werd drukker en drukker, want we werden van de oostkust naar de westkust omgeleid en de kust blijft toch trekken. Zelfs een Nieuw Zeelandse file meegemaakt, dus onze reis duurde wat langer dan gepland. Gelukkig wel tijd gevonden om onderweg nog heerlijk in een (...)