Avatar Jan Veerman

Jan Veerman

Momenteel is janvandeschutter bezig met de reis Rusland verkennen. Lees hieronder meer!

Blijf op de hoogte van de reis van janvandeschutter

Blijf op de hoogte van de reisblog van janvandeschutter door automatisch nieuwe updates per e-mail te ontvangen. Vul hieronder jouw e-mailadres in; we verkopen of misbruiken nooit jouw e-mailadres.

Vul jouw e-mailadres in om op de hoogte te blijven

Dag 2 Kassel

Vastgezet bericht Bericht - 08 april 2018 om uur

Toen we vanmiddag eindelijk achter een getapte Bittburger zaten bij  Schloss Wilhelmshöhe in Kassel, stopte op de steile helling naast ons terras een taxi. De Noord-Afrikaanse bestuurder was niet jong meer zag ik, toen hij vermoeid  aan de drukke straatkant uitstapte. Zijn auto bewoog licht door die beweging. De oude rot negeerde dat echter en keek rond op ons terras naar de klant die hem had besteld. Zijn auto bewoog wederom  en wat ik al vreesde gebeurde .. De wielen stonden scheef en de auto draaide tergend langzaam naar het midden van de weg waar passerende auto’s nét op tijd konden stoppen.

Omdat we aan de rand (...)

Dag 15 De Harmonie

Bericht - 20 april 2018 om 20:32 uur

Dag 15  Camping De Harmonie bij Vilnius.

Vanmorgen om 10.00 uur (in Ned 9.00) scharen we ons met tuinstoelen en gewapend met Garmins en TomToms rond de camper van akela Nancy. Eerst nog even met de 77 jarige uitbater Wim gesproken  die er alweer een uurtje mountainbiken op had zitten. Hij liet me de teksten zien die wielrenners bij hun bezoek op de muur van zijn fietsenhok hadden geschreven.

Nancy, de charmante telg uit een jongere generatie heeft er tijdens bde riefing de knoet goed onder. Ze houd iedereen kort en grondig legt ze uit hoe het routeboek werkt en hoe de reis (...)

Dag 13 De Harmonie

Bericht - 18 april 2018 om 19:43 uur

Dag 13  Camping de Harmonie
Dit leest alsof je op een camping staat in Edam. Toch staan we vanavond in Litouwen bij ene Wim Brauns. De brave man is vroeger wielercoach geweest van het nationale wielerteam van Litouwen en is hier blijven hangen. Wim is nog steeds wielerfanaat en doet hier in de omgeving veel voor zowel de eenzame oudere als  ook voor de kansarme jongere. Dat is ook Jan Slachter (Max) niet ontgaan en die steunt Wim bij zijn edele werk, naast het beheren van zijn camping.

Het is dat we een relaxte week achter de rug hebben, anders waren we vandaag in de stress geschoten. Vanmorgen (...)

Dag 12 Wigierski National park

Bericht - 17 april 2018 om 23:09 uur

Dag 12  Wigierski National Park

Na het vertrek uit Warschau gingen we gisteravond verder noordwaarts. Garmin had een kortere weg gevonden dan dat ge malinop de kaart hadden uitgestippeld. Voor zover we nog schroefjes hadden die vastzaten, dan zitten die nu nu los. Van de ene kuil duikelden we in de andere en er was geen afslag om van route te veranderen. Nieren, vullingen en wijnglazen, alles moest het ontgelden. Uit arren moede zijn we wat vroeger dan gepland gestopt bij een camperplaats die, zo bleek de volgende morgen, bijzonder mooi was. Het was al aardig donker toen we aankwamen, maar de vriendelijke eigenaar nam de tijd (...)

Dag 11 Warschau

Bericht - 16 april 2018 om 23:19 uur

Dag 11  Warschau

De mooi aangelegde weg naar Warszava kende vandaag  drie wegwerkzaamheden. Uitgerekend bij de eerste omleiding geeft de Garmin aan: “gebruik de juiste voedingskabel” en gooit vervolgens het scherm op zwart. Precies op het moment dat we hem nodig hebben.. De in het Pools opgestelde aanwijzingen bieden ons geen soelaas en voordat we het in de gaten hebben, maken we een rondje van 20 kilometer.

Geen paniek en voor de zekerheid neemt gemalin Google Maps  als back up ter hand en dat blijkt een goede zet. Precies bij aankomst op het zelfde punt van daarnet laat de Garmin het ook dit keer weer afweten. En (...)

Dag 10 Krakau

Bericht - 15 april 2018 om 21:08 uur

Dag 10  Krakau
Voor dag en dauw lag gemalin vanuit de bedstee al door het raam te gluren. Gealarmeerd door geritsel buiten. Ik hoorde het niet want ik had m’n twee..etc. Aangetrokken door wellicht wat gemorste kruimels van de buiten genuttigde maaltijd  gisteravond, zagen we een eekhoorn de lekkerste stukjes uit te zoeken. Ook een duif deed zich tegoed aan wat Poolse broodkruimels en gezeten op de rand van de camper ontdeed hij zich van z’n dankbaarheid langs de wand van boven naar beneden. Toch mooi, al dat Poolse wild.

Na het ontbijt melden we ons bij de uitbater, want we stonden bij een particulier op het erf. (...)

Dag 9 Krakau

Bericht - 14 april 2018 om 21:59 uur

Dag 9  Krakau

De rit naar Wroclaw naar Krakau gaat pal oostwaarts en is bijzonder aangenaam. Bij de tolpoortjes vragen leuke dames in het Pools naar je gewicht en je lengte. In het gebrabbel dat daar op volgt blijkt dat het niet om mijn persoontje gaat. We bereiken redelijk snel een compromis over het tarief dat ons voor de camper redelijk lijkt.
De goed onderhouden vierbaans tolweg laat ons afwisselend genieten van pas omgeploegde akkers, grenzend aan grote percelen bos. In de verte ontwaren we aan de rand van zo’n perceel zelfs een roedel stevige honden, of…. Ook loopt er af en toe een vosje langs zo’n akker. (...)

Dag 8 Wroclaw

Bericht - 13 april 2018 om 18:36 uur

Dag 8    Wroclaw

Afgelopen nacht zaten we bij kaarslicht, kaas en wijn te turen naar de prachtig verlichte oude binnenstad van Dresden. Het zag er sprookjesachtig mooi uit. Na het uitblazen van de kaars en bij het betreden van de bedstee hoorde gemalin wat geritsel, buiten rond de camper. Zelf heb ik het niet gezien (lenzen ware er al uit) maar gemalin ontwaarde duidelijk een vos. Het zou best kunnen want we stonden aan de oever van de Elbe in een park, met een groene corridor naar een belendend park, dat weer eindigde aan de buitenwijk van Dresden. Dat betekende dus extra oplettendheid bij het afsluiten voor de (...)

Dag 7 Dresden

Bericht - 12 april 2018 om 19:53 uur

Dag 7  Dresden

Vandaag staan we op een relatief dure camperplaats en daar bovenop komt nog eens € 5,00 voor een beetje stroom. Maar ja, dan staan we wel aan de oever van de Elbe en kijken we door onze panoramische ruit over het water uit, op de historische Altstadt van Dresden. Vóór ons liggen in het kortgeschoren gras vele Dresdenaren op de oever te luieren in de zon.

Het uitzicht is werkelijk de moeite waard, maar we hebben ons goed ingelezen: Niets is wat het lijkt. Immers in de nacht van 13 op 14 februari 1945, hebben de Britten en de Amerikanen een begin gemaakt aan (...)

Van Leipzich naar Dresden

Bericht - 11 april 2018 om 20:33 uur

Dag 6   Van Leipzig naar Dresden

Iedereen weet natuurlijk dat Bach de laatste 25 jaar van zijn leven in Leipzig heeft doorgebracht. Hij was er cantor in de Thomas KIrche. Daar hebben ze hem in 1750 begraven en sindsdien lag ie er rustig bij tot 1990. Na de val van De Muur is met veel geld uit Brussel en de Duitse Staat, die kerk aardig opgeknapt en nou mag ie weer gezien worden.

Nou hebben wij de gewoonte om tijdens of na het sjacheren van een binnenstad, af en toe bij een kerk binnen te wippen om in zo’n houten kerkbank even de benen te strekken. (...)

Dag 5 Naar Leipzig

Bericht - 10 april 2018 om 16:25 uur

Dag 5  Naar Leipzig

Vandaag vieren we de verjaardag van m’n beste vriend Tomas en houden daarom een rustdag op zo’n opgekalefaterde oude, voormalige Oost-Duitse camping. (zoekt u zelf het verband maar). Tomas beschikt al 66 jaar over het vermogen om mensen blij te maken en daarom houden we allemaal van hem.

En terwijl we klinken op zijn gezondheid, gunnen we u vandaag een kijkje in ons camperleven. Zoals daar is: De douche. Die is natuurlijk wat kleiner en het warme water komt uit een boiler die loopt op LPG. Die boiler hebben we als 65+ers veiligheidshalve afgesteld op 40 graden om onnodig leed te voorkomen. Als je (...)