Avatar Jan Veerman

Jan Veerman

Dag 2 Kassel

Vastgezet bericht Bericht - 08 april 2018 om uur

Toen we vanmiddag eindelijk achter een getapte Bittburger zaten bij  Schloss Wilhelmshöhe in Kassel, stopte op de steile helling naast ons terras een taxi. De Noord-Afrikaanse bestuurder was niet jong meer zag ik, toen hij vermoeid  aan de drukke straatkant uitstapte. Zijn auto bewoog licht door die beweging. De oude rot negeerde dat echter en keek rond op ons terras naar de klant die hem had besteld. Zijn auto bewoog wederom  en wat ik al vreesde gebeurde .. De wielen stonden scheef en de auto draaide tergend langzaam naar het midden van de weg waar passerende auto’s nét op tijd konden stoppen.

Omdat we aan de rand (...)

Dag 44

Bericht - 20 mei 2018 om 12:01 uur

Dag 44   Peterhof. Na de briefing om 8.00 uur ’s morgens, reden we individueel alvast naar een nieuwe overnachtingsplaats in Peterhof.  Klein ritje van slechts 48 km. Militairen hebben op het laatste moment de oude geplande overnachtingsplaats, een parkeerterrein van een mooi restaurant, geconfisqueerd.  Het restaurant is de overbuurman van het buitenverblijf van Poetin. Dat ligt weliswaar hemelsbreed een kilometertje of drie van elkaar verwijderd, maar de grote baas neemt blijkbaar geen enkel risico. De nieuwe plek is ruim bemeten en de zon schijnt weer uitbundig. Het te bezoeken complex in Peterhof zijn twee paleizen gelegen in enorme tuinen. Tsaar Peter de Grote heeft ze aangelegd in 1705 nadat (...)

Dag 43 St.Petersburg

Bericht - 18 mei 2018 om 20:50 uur

Dag 43  Laatste dag St.Petersburg.

Aanvankelijk twijfelden we of we opnieuw de stad in zouden gaan. De gewrichten spelen een rol in de besluitvorming. Na de koffie zagen we dat de leiding was begonnen met de grote schoonmaak van hun immense vehikel. Dat werkt aanstekelijk en dus alvast grijs en zwart water afvoeren en vers water innemen. Scheelt weer een hoop werk morgen.

In alle rust een lijstje gemaakt van nog te bezichtigen monumenten, die redelijk bij elkaar lagen. Scheelt weer kilometers, dus toch maar weer de metro in. Halverwege de rit komt er een heuse Mongool binnen in de volle coupé. Als de metro begint te rijden, haalt hij (...)

Dag 42 St. Petersburg

Bericht - 17 mei 2018 om 23:06 uur

Dag 42  St.Petersburg

We sliepen nog toen de leiding een bericht stuurde dat ze om 9.00 uur naar een eiland zouden afreizen met daarop een mooie kathedraal. We zouden het sowieso niet gered hebben, omdat we gisteravond vrij laat de bedstee opzochten. We trokken ons eigen plan, nu we ervaring hebben met de cyrillische Metro en de inmiddels goed werkende taxi-app. Die laatste blijkt een soort Russische Uber te wezen, die bijzonder gunstige prijzen hanteert.

Bij het eerste eindstation van de metro ging het al mis. Ik had een verkeerd eiland uitgezocht. In plaats van bij de ingang van een kerk, stonden we tussen jengelende kinderen voor een (...)

Dag 41 St.Petersburg

Bericht - 16 mei 2018 om 22:31 uur

Dag 41  St.Petersburg Om 08.00 uur vanmorgen, gedoucht, ontbeten en geschoren, gereed voor de korte briefing. Miezerig met z’n allen de metro in, richting Hermitage. Twee keer overstappen. We komen terecht in Tokio-achtige taferelen. Hoffelijk als ik ben stap ik als laatste in waardoor mijn rugzak tussen de deuren klem zit. Samen met een Rus trekken we de boel naar binnen waarop het gezoem in de wagon verstomt. Sta helemaal klem, geen handgreep in de buurt, dus ik dein mee in het vet van de hulpvaardige Rus. Binnen no time via enorme roltrappen naar boven en steken het imposante plein over, richting zijingang. De kaartjes zijn al gekocht (...)

Dag 40 naar St. Petersburg

Bericht - 15 mei 2018 om 21:19 uur

Dag 40  Naar St.Petersburg . De zon wekte ons al vroeg. Het was warm in de camper. Na de briefing van 9.00 uur, de app voor het bestellen van taxi’s uitgeprobeerd. Na drie keer gaven we het op en bestelden via het hotel een taxi die die ons naar het Kremlin bracht. Comfortabel ritje van ruim een kwartier voor € 1,35. Novogorod is nou net zo’n stad die je overslaat als je naar St.Petersburg wil. Fout! Het prachtige ommuurde complex omvat vele cultuurschatten waar we ons in hebben gewenteld. Ook weer wat meerstemmige gezangen meegenomen en met een ernstig gezicht stiekem wat mee geneuried. Na het culturele rondje van de (...)

Dag 39

Bericht - 14 mei 2018 om 18:19 uur

Dag 39 Tijdens het ochtendritueel, het reinigen van de voorruit om 08.00 uur, merkte ik in korte broek dat de muggen ons de afgelopen nacht best wel gemist hebben. De door gemalin vervaardigde klamboe werkte uitstekend en we bleven van ze verstoken(). Na douche en ontbijt vinden muggen mij het lekkerst. Gestrekt haal ik nét de bovenste rand van de voorruit en dan slaan ze achter je rug toe met z’n allen. De kuit moest het ontgelden. Door de slaande bewegingen met de natte spons kon de garderobekast voor de tweede keer in korte tijd geopend. De lange rit van 400 km kende twee etappes. De eerste (...)

Dag 38 Tver

Bericht - 13 mei 2018 om 20:41 uur

Dag 38   naar Tver. De ontdooide koelkast is er de hoofdoorzaak van dat ik deze zondagmorgen niet ter kerke ga. Na de confrontatie van gisteren was ik er eerlijk gezegd ook niet echt rouwig om. Gemalin was bovendien onvermurwbaar en stelde haar prioriteiten op deze Moederdag ochtend, waarbij ik dit keer de ontbijtborden had klaar gezet. "Eerst repareren", klonk het terecht! Na douche en ontbijt fluks de gereedschapskist uit het geborchte tevoorschijn gehaald en omgekleed in m’n werkgoed. Het schroefje ging meteen los. De waakvlam brandde stabiel en ging braaf aan en uit wanneer ik daartoe opdracht gaf. Deskundig stelde ik de diagnose: Hij doet het. Maar gemalin bleef (...)

Dag 37 Sergiev Posad

Bericht - 12 mei 2018 om 23:41 uur

Dag 37  Van Yaroslavl naar Sergiev Posad   De zon wekte ons al vroeg. Het wordt een warme dag. Bij het ontbijt bespreken we nog een keer die heerlijke sterren-lunch van gisteren.. Wat hebben we genoten en wat zal ons vandaag weer brengen. Allereerst zetten we de coördinaten in de Garmin om LPG te gaan tanken. Dat wordt weer 15 km omrijden door kuilen en bulten. Aangekomen op dat Gas-depot blijkt het gesloten. Zal er weer eens een brief over moeten schrijven. Eenmaal weer op de route komen we na zo’n 50 km weer een gas station tegen. We tanken LPG tegen € 0,30 per liter en diesel voor (...)

Dag 36 Yaroslavl

Bericht - 11 mei 2018 om 23:09 uur

Dag 36  Yaroslavl. De zon scheen al flink tijdens de briefing om 9.00 uur. Snel daarna maakten de medereizigers hun fietsen klaar voor een ritje van 9 km naar het centrum en opnieuw betreurden we het dat wij de fietsen niet hadden meegenomen. We stonden klaar om met de geïnstalleerde app een taxi te bestellen, toen dealer Booij ons benaderde. Hij wilde graag zijn hond meenemen naar de stad, en bood ons een lift aan in hun ruime camper. Middels de ingegeven way points ontaarde het in een stadstour van ruim 25 km. Het was heerlijk relaxed sight seeën in deze grote stad aan de Wolga. Het hoofddoel (...)

Dag 34

Bericht - 09 mei 2018 om 19:49 uur

Dag 34  3e en laatste dag Suzdal.

Het besluit om Het Kremlin van Suzdal als laatste bezichtiging te bewaren, bleek een schot in de roos. Bijna drie uur hebben we binnen de muren van dit mooie complex doorgebracht. Het stamt uit de vroege 17e eeuw en is met Unesco hulp gerenoveerd en heropend door Medvedev in 1996. Binnen de muren een aantal musea, kerken en kloosters. In een van de kerken klonk een prachtige samenzang en kon het niet laten er  stiekem een stukje van op te nemen; ze stoppen immers toch niet met zingen wanneer ze me ontdekken. Ik werd er zelfs een beetje blij van toen (...)