Avatar Inge Reniers

Inge Reniers

Apiapaati

Geplaatst op 14 juni 2018 om 00:51 uur

Dag 48. (08-06-2018)
Na 4 uurtjes slaap ging helaas alweer de wekker. Ik kon nog best makkelijk uit bed komen dus dat viel alles mee. Nadat we aangekleed, ontbeten en de laatste spullen in onze tas hadden gedaan stond de taxi voor om ons naar Suforyou te brengen. Eenmaal hij Suforyou bleek dat we een van de eerste waren. Sommige kwamen zelfs zo laat dat we pas om 8 uur konden vertrekken ipv 7 uur. In de bus maakte we kennis met onze gids Mid en kok Stanley voor dit weekend. Uiteindelijk heeft de busreis 5 uur geduurd met een paar tussenstops. Bij de eerste tussenstop hebben we alvast het eten voor tussen de middag gehaald. Ik heb uiteindelijk heel de reis in de bus niet meegekregen behalve de tussenstops want ik heb heel de tijd geslapen:p. Ik had wel goed bijgeslapen zo want vanaf dat we op Atjoni aankwamen was ik niet meer moe. Op Atjoni hebben we geluncht en zijn we rond half 2 met de boot betrokken. Na een vaart van 4 uur kwamen we eindelijk om 17:40 op Apiapaati aan. Onderweg hadden we een paar stukken regen gehad maar het viel gelukkig alles mee. We kregen eerst wat te drinken en daarna kregen we een rondleiding over het terrein. We konden toen gelijk kiezen waar we gingen slapen. Uiteindelijk kozen we ervoor om met alle meiden in een hutje te gaan slapen. Nadat we onze spullen hadden geïnstalleerd konden we een beetje relaxen totdat we rond half 8 avond gingen eten. We kregen pasta bolonese. Weer eens wat anders dan kip met rijst:p. Daarna zijn we om half 9 op de boot gestapt om in het donker dieren te gaan spotten. Helaas ging er al snel iets niet goed met de motor van de boot. Heel de boot lag vol met benzine dus rond half 10 waren we al weer terug. Dus we hebben helaas weer geen kaaimannen kunnen spotten. We hebben op het terrein toen maar met aan aantal een kaartspelletje gespeeld en daarna was het kampvuur aan dus zijn we daar rondom heen gaan zitten. Dat was erg gezellig met wat muziek aan. Daarna ben ik Rond 23:15 naar bed gegaan.

Dag 49. (09-06-2018)
Vanochtend ging om half 8 de wekker. Ik had gelukkig toch best goed geslapen ondanks dat je de veren in mijn matras voelde zitten als je er op lag. Om 8:00 uur stond het ontbijt klaar. Ik heb roerbakei met groente erdoorheen op mijn brood op. Na het eten vertrokken we om 9:30 met de boot naar de ananasberg. Voordat we weggingen werd nog even heel de boot voor ons schoongemaakt. We stapten uit bij een gezondheidscentrum van een dorpje 20 minuten verder op. Vanuit hier kon je de watervallen al zien waar we vanmiddag in gingen zwemmen. Mid vertelde dat het gezondheidscentrum gefinancierd wordt door een kerkelijke stichting uit Utrecht. Nadat we het gezondheidscentrum hadden bekeken zijn we verder het dorp ingelopen waar we de moeder van Fred (een andere gids van Suforyou) tegenkwamen. Zij heeft ons laten zien hoe ze cassava raspen en dan in een langwerpige pers stoppen om het hierin te laten drogen. Wat er dan uitlekt is .... gomma. Daar maak je bijvoorbeeld maizenakoekjes van maar hier wassen ook de vrouwen hun haren ermee. Wat overblijft van de casave kan je koken en dan maak je er casavebrood van. Van de moeder van Fred kregen we hier ook een stukje van om het te proeven.
Daarna liet ze ook zien hoe ze hier rijst stampen. Dit is echt heel zwaar werk en dat is de taak van e vrouwen hier. De mannen helpen hier niet bij want ze beide eigen taken. Nadat je de rijst gestampt hebt moet je het een soort van zeven. Ze leggen alles op een schaal na het stampen maar tussen de rijst zitten dan ook nog de vliesjes. Door de schaal op een bepaalde manier te draaien zorgen ze ervoor dat de rijst wel op de schaal blijft liggen en de vliesjes er vanaf vallen. Ik vond het erg knap dat ze dat zou kon want ik denk dat ik ook de rijst van de schaal zou gooien:p. Hierna liepen we verder richting het oerwoud.Toen kwamen we een boom tegen waarmee ze met het sap van een tak en blad schaafwonden kunnen helen en ze maken er bioolie mee. Ook kunnen kinderen er bellen mee blazen. Dit hebben we natuurlijk ook zelf even uitgeprobeerd. Toen we bijna verder wilde gaan bleek er een wurgslang onder de boom te liggen waar iedereen ondertussen zowat al op was gaan staan. Ik ben heel blij dat ik dat niet heb gemerkt want ik heb ook precies op die plek gestaan. Ook zagen we daar nog pindaplanten. Daarna zijn we echt het oerwoud ingelopen. Hier liepen we achter elkaar over een smal paadje door alle takken en planten enzovoorts. Aan de zijpaadjes lagen kostgrondjes waarop ze pinda, zoete aardappel, rijst en cassave telen. Het pad waar we op liepen is gemaakt voor en door de inwoners en ook voor toeristen. Onderweg kwamen we nog wijnglaspaddestoelen tegen en een boom waarvan je het hardhout net als zoethout kon eten. Dit hebben we natuurlijk even uitgeprobeerd. Ik vond het wel lekker maar de meeste niet. Na een lange tocht van 2 uur kwamen we onderaan de ananasberg aan. Toen moesten we alleen nog even naar boven klimmen maar het bestond uit alleen maar rots met een paar plantjes ertussen en bovenop natuurlijk de ananasplant. De eerste 20 meter gingen prima maar onderweg naar de ananasberg had het helaas wel geregend dus het werd steeds gladder. Alleen we zaten nergens aan vast dus als je uit zo glijden lag je zo weer onderaan de berg. We moesten volgens de gids op fourwheeldrive naar boven klimmen oftewel op handen en voeten. Op een gegeven moment kwam ik niet meer verder en de meeste waren al bijna boven. Maar dan moet je niet als je mij bent en hoogtevrees hebt even naar boven kijken en naar beneden want toen durfde ik al helemaal niet meer verder. Gelukkig was onze gids Mid er nog dus die kwam mij even redden. Hij heeft mij geholpen om bovenop de berg te komen. Eenmaal daar aangekomen rond half 1 was deze zware beklimming het wel waard want je had een heel mooi uitzicht en heel veel ananasplanten. Hier hebben we even van de zon genoten en konden we even bijkomen. Mid had lekker watermeloen en chips meegenomen en daar waren we wel aan toe. Het enige jammere is dat als je eenmaal op de berg bent je er ook weer vanaf moet. Dit ging gelukkig een stuk sneller dan de heenweg omdat je op sommige stukken gewoon letterlijk op handen en voeten naar beneden gleed. Gelukkig stond er dan wel telkens onze gids die ons opving:p. Toen we eenmaal beneden waren had een jongetje uit het dorp dat mee was gelopen 2 ananassen geplukt dus we konden die lekker opeten. Toen we onderweg waren door het oerwoud begon het weer hard te regen dus we waren op tijd beneden. Op de heenweg had Mid nog bladeren voor ons afgehakt om daaronder droog te blijven maar op de terugweg zijn we gewoon snel doorgelopen want we hadden allemaal zin om in het water te duiken. Toen we bij de boot aankwamen zijn we eerst naar een eilandje gevaren om te lunchen. Stanley had rijst met kip in kerriesaus gemaakt. Dat was erg lekker. Daarna zijn we rond 3 uur naar de watervallen gevaren. Hier moesten we eerst voor de zekerheid reddingsvesten aantrekken voordat we op de rotsen gingen. Dit was echt heerlijk afkoelend want het was heel warm vandaag. Hand in hand zijn we in een sliert door de watervallen gelopen want er stond een sterke stroming. Hierna konden we allemaal om de beurt met z’n 3’en op een airhead (sportluchtkussen) achter de boot hangen. Ik ging samen met Jet en Mid. Het ging zo hard maar het was gaaf! Jet lag in het midden dus die heeft zelfs nog even kunnen staan. Toen de laatste groep op de airhead ging en wij in water lagen tussen de watervallen begon het opeens keihard te regenen. Al onze schoenen, kleding, spullen enzovoorts waren helemaal doorweekt toen ze weer met de boot bij ons kwamen. We zijn gelijk in de boot gestapt en teruggevaren naar Apiapaati. We waren alleen erg afgekoeld door het water en het waaide doordat de boot hard over het water vaarde. Hierdoor had ik het gewoon voor de eerste keer hier koud. Eenmaal op het terrein aangekomen rond half 6 hebben we gelijk alle natte spullen in ons hutje opgehangen en warmere kleren aangetrokken. Hierna hebben we een beetje gekletst met de groep en gekaart. Rond half 8 was het eten klaar: gele rijst met kip en kousenband. Helaas heeft het heel de avond geregend en ik heb het zelfs voor het eerst hier horen onweren. Hierdoor hebben we na het eten nog wat gekletst en gekaart en lag ik al om 10 uur in bed.

Dag 50. (10-06-2018)
Vanochtend ging om half 9 de wekker. Ik was al om 6 uur klaar wakker maar ben toch lekker in bed blijven liggen om uit te rusten. Toen ik vanmorgen wakker werd had ik echt overal (spier)pijn echt niet normaal. Dit kwam door het liggen op de airhead gisteren want je stuiterde heel de tijd op het water en dat ving ik met mijn hele lichaam dus op. Om 9 uur stond het ontbijt klaar: een gekookt eitje met komkommer, tomaat, ananas, brood en  knakworstjes in hete saus. Dat laatste klinkt misschien niet zo lekker als ontbijt maar dat was het toch echt wel. Maar ja ik ben hier dan ook wel aan meer dingen gewend geraakt om te eten. Na het ontbijt heb ik mijn kleren en schoenen, die nog steeds nat waren van gisteren, op het gras in de zon gelegd om te drogen. Ik ben er zelf lekker naast gaan liggen in de zon samen met Jet. Toen de spullen opgedroogd waren hebben we onze tassen ingepakt. Rond half 12 was de boot er en zijn we op weg gegaan naar Atjoni. We hebben 2,5 uur in de felle zon gevaren maar helaas begon het laatste halfuur het toch te stortregenen. We kwamen helemaal doorweekt op Atjoni aan. Hier hebben we om half 3 geluncht bij Tante Anna’s keuken. Hier heb ik weer lekker nasi met kip op. Om 3 uur zijn we vetrokken naar Paramaribo. Gelukkig ging de terugreis sneller dan de heenweg want na ongeveer 4 uur reizen kwamen we met de bus in Paramaribo aan. In de bus heb ik nog een uurtje geslapen. Om half 8 waren we thuis en zijn we nog even snel naar de supermarkt gegaan om broodjes te halen als avondeten. Thuis hebben we gegeten en zijn we snel onder de douche gesprongen. Hierna heb ik nog even alle foto’s die ik gemaakt heb dit weekend op mijn laptop gezet. Daarna ben ik lekker mijn bed ingekropen want morgen gaat weer om 5:30 de wekker voor stage. Dit weekend was echt superleuk maar ook weer erg vermoeiend dus was blij toen ik weer in bed lag.