Avatar  Fam. Elgers

Fam. Elgers

Gulfoss

Bericht - 25 juni 2019 om 23:32 uur

Vandaag was het weer iets minder veel bewolking en af en toe regen. Daardoor hebben we de wandelingen niet gedaan. Wel de Geiser en Gulfoss gezien. Blijft altijd indrukwekkend. Ja we gaan naar het einde van onze reis toe. We zitten nu vlakbij Reykjavik en gaan morgen de stand eens in. Is weer even nodig na zoveel natuur.

Natuur park Sneafellsnes

Bericht - 24 juni 2019 om 23:46 uur

Bereikbaarheid  is niet altijd verzekerd hier. Maar goed, gisteren overnacht op een camping tussen het lavaveld. Vandaag door het natuurpark gereden met diverse uitstapjes zoals een oude krater  beklimmen, aan het strand gelopen en boven  op de klippen gestaan. De natuur blijft ons verbazen, maar per gebied is het wel anders. Nu staan we op een kleine camping aan het water bij Borganes. Morgen het volgende natuurpark in n.l. Pingvelir.

Westfjord

Bericht - 22 juni 2019 om 23:15 uur

We zijn bijna de westfjord door. Een hele mooie tocht vol met bergwegen. Deze zijn soms erg smal en soms langs het ravijn.  Ook stijgingspercentages van 12% komen veel voor, maar  de uitzichten zijn iedere keer geweldig. De bergen de fjorden, de wolken het water, het licht. Dan ook het gerammel van de inventaris gaat een normaal verschijnsel worden en de stof die achter in door de deuren dringt. Maar voor ons is het wel een van de hoogtepunten van Ijsland. En natuurlijk hebben we papagaaiduikers in legends lijve gezien. Ze stonden  gewoon te poseren. En we boffen nog (...)

Vatnsnes

Bericht - 18 juni 2019 om 21:32 uur

Vandaag was het wat Koeler. Gemiddeld  5 graden en een straffe nw wind. Dus goed inpakken. We zijn eerst langs Vatnsdasholar geweest. Zouden daar een mooi uitzicht hebben op de creatie van vulkaanuitbarsting. Viel wat tegen dus maar gauw door naar de Kolugljufur Canyon. Zeker diep en heel mooi. Echt een scheur dwars door het landschap. Het water doet de rest. Daarna doorgereden naar de olifantenklif. Dat spreekt voor zich als je de foto ziet . Al deze routes moet je over puin en gravelwegen rijden. Gaat niet zo snel. Maar de omgeving is prachtig en vooral afwisselend. Morgen gaan we de westfjorden (...)

We zijn er weer

Bericht - 17 juni 2019 om 22:28 uur

Onze WiFi sport deed het even niet meer. Maar via WhatsApp is hij weer in orde dus Ik ga hem weer bijhouden. Ondertussen al heel wat mee gemaakt en gezien. Via hele mooie bergpassen en watervallen op de wasbord wegen gereden. Op de hoog landen geweest en een nacht doorgebracht. Was in de nacht min 2,5 graden en een ijzige wind. Daarna door naar Husavik waar we een walvissafari hebben gedaan. Geluktkig een walvis  en wat dolfijnen gespot. In de omgeving van Myvatn geweest waar we kratervelden en zwavel en modderputten hebben gezien en ook dwars door een lava veld (...)

Jokulsarlon gletsjermeer

Bericht - 12 juni 2019 om 22:12 uur

Vandaag langs het gletsjermeer jokulsarlon geweest. In dat meer komen de afgebroken ijsdelen terecht en drijven naar de zee. Dan verder langs de kust. Aan een kant de besneeuwde beroepen en aan de andere kant nu ook kliffen. Een hele mooie zig zag route. En als laatste de camping. Even een steil stuk maar we een mooie ligging

Gletsjer

Bericht - 11 juni 2019 om 20:53 uur

Het was vandaag weer mooi weer. Op richting Hofn. Het is was een lange weg door de zwarte stranden heen. Allen is het niet allemaal zwart meer de vegetatie is inmiddels sterk vertegenwoordigd in de vorm van lupinias. Heeel veel. Onderweg watervallen, rivieren en mooie uitzichtpunten. In de middag kwamen we aan bij het nationale park Skaftafell. Daar was ook de camping dus daar zijn we neergestreken. En natuurlijk de wandeling gemaakt naar de gletsjers . Is toch indrukwekkend om te zien. Maar ook om te lezen dat ze per jaar ongeveer 50 meter terugwijken. Vandaag weer 15 graden (...)

Vik

Bericht - 10 juni 2019 om 22:45 uur

Vandaag zIjn we eerst naar een bakkerij in Selfoss gereden. Deze bleek op 2e pinksterdag vroeg open te zijn dus zijn we daar wezen ontbijten. Daarna naar de Netto markt geweest. nu eens om eindelijk de boodschappen te kunnen doen. Hierna op naar het Lavamuseum in Hvolsv├Âllur. Een museum met interactieve media die het verhaal vertelde over de vele vulkaanuitbarstingen en de botsingen tussen de tektonische platen. Ook werd het geluid dat ze hoorden bij de laatste uitbarsting weergegeven. Oorverdovend . We zijn toen door gereden naar het vliegtuigwrak op het strand dat daar al ongeveer 40 jaar ligt. Moesten wel eerst 3,5 km (...)

Reykjanis geopark

Bericht - 09 juni 2019 om 21:26 uur

Vandaag na de hotelovernachting de camper opgehaald. Na controle e.d. Op weg naar Het Unesco Global Geopark in Reykjanis. Een gebied vol met vulkanische activiteit. Zoals omschreven een gebied met borrelende modder en stoom fonteinen.de grond is zelfs warm. Er staat natuurlijk ook een bedrijf die zorgd voor de warmte transport naar o.a. De blue lagoon. Daarna langs de,uit gereden tussen de lavavelden door. Een mooi gezicht die spectaculaire natuur. Ja en toen stond er de supermarkt op het programma. Maar ja op
Pinksteren zijn die zelf hier niet open. Dus moeten we improviseren de komende 2 dagen want we (...)