Avatar Dorien Mombaerts

Dorien Mombaerts

Dinsdag 24 juli: de laatste rit

Bericht - 25 juli 2018 om 05:43 uur

Vandaag is de laatste rit en het is een prachtige zonnige en warme dag!
Mijn nieuwe paard is een mooie hengst. Wanneer we bij de paarden aankomen stonden ze al opgezadeld en hij was nog half in slaap. Dat wordt een rustig ritje vandaag dacht ik. Maar eenmaal erop was hij één brok energie. Ik vond hem geweldig! Vandaag reed ook Eddy mee en John had al eens subtiel laten horen dat we gisteren nogal weinig afwisseling hadden, waardoor we vandaag meer als genoeg kregen!
‘S middags aten we op een verdoken plek tussen de bomen. En na de middag ging het (...)

Maandag 23 juli

Bericht - 25 juli 2018 om 05:27 uur

Vandaag beginnen we aan de terugrit naar de ranch, maar langs een andere route.
Het weer zit wel redelijk mee vandaag. Er zijn wel veel wolken, maar het regent niet en het is niet zo koud.
Mijn paard heeft spierproblemen en één van de stalhulpen moet hem aan de hand wandelen. Ik krijg het leadpaard, het paard van Eddy. Die is een pak gevoeliger, maar wel heel leuk.
Eddy rijdt vandaag niet mee en dus is Fernando de gids. Dat is minder leuk, want dan gaan we enkel in wandeltempo en op een hele dag wil je wel eens wat afwisseling, wat (...)

Zondag 22 juli: boven de sneeuwgrens

Bericht - 23 juli 2018 om 03:57 uur

We checken voor de laatste keer uit bij ons hotel in Cusco en worden door Henry naar de paarden gebracht. Doordat het zo veel geregend heeft, is de oorspronkelijk voorziene trail te gevaarlijk en moeten we een andere weg nemen.
Vandaag klimmen we tot boven de sneeuwgrens (dat wil zeggen boven 4300 m). Het is hier zeer koud en we rijden letterlijk door de sneeuw.
Tussen de sneeuwtoppen ligt een meer waar we stoppen voor lunch. We eten op de rotsen onze sandwiches.
Enkele locals zien ons en de paarden en komen met hun waren om te verkopen bij ons zitten en proberen ons (...)

Zaterdag 21 juli: rustdag

Bericht - 23 juli 2018 om 03:42 uur

De paarden hebben vandaag een rustdag om te kunnen acclimatiseren aan de hoogte waar we nu op zijn. Wij hebben een vrije dag in Cusco.
Het is heel slecht weer vandaag, het regent de hele tijd, hard. Ik vind het niet erg dat we daar niet in moeten rijden. Omdat we een mooi hotel hebben en ik gelukkig alles wat ik in Cusco wou doen al voor de rijtoer gedaan heb, maak ik er een relaxdag van. Uitslapen, filmpje kijken, lezen, bad,... s middags ga ik even buiten om te eten, maar door het slechte weer zoekt iedereen de warme plaatsen op en (...)

Vrijdag 20 juli

Bericht - 21 juli 2018 om 17:33 uur

Na weer veel te veel keuze gehad te hebben bij het ontbijt, checken we uit, want de volgende twee avonden slapen we in Cusco. Maria pikt ons en onze bagage op en we gaan eerst naar de ranch om Eddy en nog wat materiaal op te halen. Daarna rijden we, met Maria in de open bak van de pick—up naar de paarden, die al klaarstaan. We vervolgen onze rit van gisteren en stijgen verder in hoogte. Af en toe komen we wat locals tegen, maar voor de rest is het puur natuur en rust. We komen voorbij mooie meren (...)

Donderdag 19 juli

Bericht - 21 juli 2018 om 17:03 uur

Toen ik deze morgen opstond was er ... regen! Het is hier het droge seizoen en eigenlijk regent het hier dan nooit. Je hoort iedereen hier dagelijks zeggen hoe extreem anders het weer is dit jaar. Het is veel kouder, er zijn veel meer wolken en het regent.
Omdat we niet kunnen rijden als het regent vanwege slipgevaar gaan we eerst langs bij een keramiekzaak van een hier bekende kunstenaar. Ze laten ons hier alle stappen van het proces zien. Zoveel mooie kleurtjes! We maken ook kennis met de kunstenaar zelf die enkele van zijn werken voorstelt. Uiteindelijk belanden we (...)

Woensdag 18 juli: Machu Picchu

Bericht - 20 juli 2018 om 05:10 uur

Omdat we gisteren een zware klim hadden, hebben de paarden vandaag een rustdag en gaan wij naar Machu Picchu. Jenny vertrekt vandaag naar huis en voor we vertrekken nemen we dan ook afscheid van haar.
‘S ochtends worden we afgezet aan het treinstation en hebben we een mooie toeristentrein van 2 uur richting Machu Picchu. Deze rit wordt beschouwd als één van de mooiste treinritten ter wereld en je ziet het landschap stilaan veranderen in jungle. Ik had geluk en zat aan de linkerkant, waar je de mooiste uitzichten op de rivier had.
De trein stopt in Aguas Calientes, waar je dan (...)

Dinsdag 17 juli: eerste klim

Bericht - 20 juli 2018 om 02:15 uur

Vandaag starten we onze eerste echte rit. Maar eerst nog koffie en thee wanneer we aankomen op de ranch (water voor mij), terwijl de stalhulpen de paarden klaarmaken. We kunnen hier helaas niet mee helpen. Jojo had wat schrik, want haar paard van gisteren was haar niet echt bevallen. Aan de hand van onze korte wandeling gisteren, krijgen we een paard voor vandaag toegewezen. We krijgen allemaal een ander paard. Ik weet de naam van mijne niet meer. Ik krijg een maatje groter dan de rest. Lekker voorruit en zoals al de paarden die we vandaag hebben heel braaf.
Vanwege (...)

Maandag 16 juli: kennismaking met de paarden

Bericht - 20 juli 2018 om 01:49 uur

Deze morgen werden we opgepikt in ons fancy hotel.
Onze groep is met 5: Jojo en Ally zijn moeder en dochter uit Pennsylvania, Jenny en John zijn een 60+ koppel van Colorado maar zijn afkomstig uit Taiwan, Jenny rijdt niet en zal ons enkel de eerste drie dagen vergezellen, daarna reist zij naar huis.
We rijden eerst naar ons hotel voor de volgende 4 dagen, zodat we ons kunnen omkleden. Daarna pikt energieke Maria ons op en rijden we naar de ranch, die is mooi en gezellig.
We maken kennis met Eddy (speciale mens! half Nederlander, hals Peruaan, speciale denkwijze), die ons een heel technische uitleg doet (...)

Zondag 15 juli: Wisseldag

Bericht - 16 juli 2018 om 03:40 uur

Het was een stille en warme nacht, halleluja!! Ik heb goed geslapen.
Deze morgen zat er een Nederlands koppel bij het ontbijt.
En het afrekenen ging toch vlotter dan ik gevreesd had.
Vandaag is de eerste dag van mijn paardrijtour, die eigenlijk de basis van mijn reis was. Vanaf vandaag hoef ik op één vrije dag na niets meer zelf te regelen. Deze dag is de aankomstdag voor de mensen die vandaag aankomen op de luchthaven en dus nu pas hun vakantie in Peru starten. Het is de bedoeling dat zij kunnen uitrusten om morgen fris naar de paarden te gaan.