Avatar Daniëlle  Beumkes

Daniëlle Beumkes

Dag 11: 12-9

Geplaatst op 13 september 2019 om 22:04 uur

Hoewel we gisteren al kennis mochten maken met het moois van de Grand Canyon, zijn we vandaag nog maar eens terug geweest. Gisteren hadden we al bij het Visitor Centre geïnformeerd over wandelingen in en rond de canyon. Een uurtje of vier maximaal zou wel voldoende zijn, dus had de Ranger ons een paar alternatieven gegeven.Vanochtend dan maar iets later uit bed dan gisteren en na het ontbijt, zelf gebrouwen met een Senseo-apparaat en havermout, eerst nog even naar de General Store om wat kleine boodschappen te halen. Met de spullen op de achterbank weer onderweg naar het park. Onderweg mochten we weer door het poortje en onze parkenpas laten zien (scheelt toch weer $35 aftikken, al is de pas natuurlijk al betaald). Auto bij de Visitor Centre zetten en in de gratis bus naar het beginpunt van de wandeling. Bepakt met de camera en een rugzak gevuld met eten en drinken kon de wandeling beginnen (2.212 meter hoogte) en daalden we af, naar 2.029 meter hoogte... na 1,44 km wandelen was Ooh Aah Point bereikt! Even snel een slokje water en wat foto’s en weer door naar beneden. Na nog eens 0,96 km gewandeld te hebben komen we op een hoogte van 1.865 meter. Tijdens de afdaling een paar keer mules (muildieren/muilezels) moeten laten passeren, aangezien deze dus voorrang hebben op de trail... Na een uur afdalen is dit onze turn-a-round, want verder dan hier gaan we niet. Waarom niet? Zoals de Rangers zeggen: “Down is optional. Up is mandatory” (ofwel Naar beneden is optioneel, omhoog is verplicht)! Dus tijd voor wat eten en wat drinken en wat rust en foto’s... Tijdens het eten nog flinke ruzie gehad met locale bevolking die het blijkbaar nodig vonden om onze rust te verstoren en onze spullen te doorzoeken: klote-eekhoorns! Maar goed, nadat wij ons brood ophadden en de eekhoorns weer anderen aan het terroriseren waren, raakten we nog even aan de klets met een ouder Amerikaans echtpaar uit Montana. Ze gaven ons nog een tip voor de zonsondergang (daarover dalijk meer). Na in totaal een uur rusten, eten en ouwehoeren werd het echt tijd om weer terug naar boven te gaan. Daarvoor zou je namelijk twee keer zoveel tijd in moeten calculeren... wat dus zou betekenen 2 uur terug naar boven! He ho, we gotta go! Terug naar boven, dat blijft altijd wel een dingetje. Anyhoe: we gingen er aan beginnen en het ging vlotter dan gedacht. Gestaag tempo en zo veel mogelijk stappen zetten... regelmatig even bijkomen en een slokje water. Waar we echter het meest van stonden te kijken: de tijd die we er over deden, slechts iets langer dan 1 uur! Eenmaal boven aangekomen kwamen de Elk’s aanlopen, totaal niet schuw en bijna net zo groot als elanden. In de avond zijn we nog naar Shoshone Point gegaan, een punt die niet op de kaarten staat, om daar naar de zonsondergang te gaan kijken. De kleuren van de Grand Canyon veranderen tijdens zonsondergang, echt mooi om te zien! Net voordat de zon helemaal achter de berg was zijn we maar weer gegaan, het begon toch flink af te koelen... Vanavond op tijd naar bed, morgen naar Las Vegas!