In februari reisden Els, Joris, Benjamin, Kim en Krystle af naar Florida!!
Hier bezochten zij een aantal highschools die al ver gevorderd zijn met de ontwikkeling van PBIS (Positive Behaviour and Intervention Support). Tevens werd de Universiteit van Zuid-Florida bezocht voor een lezing over PBIS.
Tijdens deze reis hoopten we antwoord te krijgen op de volgende vragen:
Hoe is het implementatietraject gegaan?
Hoe heb je iedereen meegekregen en wie hebben welke rol hierin vervuld?
Tijdsplanning en proces
in hoeverre wordt pbs, behalve schoolbreed, ook vormgegeven op individueel niveau en op klassenniveau?
Hoe verhoudt de school zich met jeugdhulpverlening, overheid en wat is de rol van PBS hierin?
Op welke wijze wordt PBS vormgegeven in de lessen en in de school.
Hoe worden ouders betrokken bij PBS?
Hoe kun je het positieve verder effectueren?
Op welke delen van de organisatie van de school PBS kan van invloed zijn?
Op onze laatste volle dag in Florida bezochten wij de universiteit van Zuid-Florida in Tampa. Zo'n 1,5 uur rijden van onze verblijfplaats in Orlando. Nadat we het goede gebouw gevonden hadden (want het universiteitsgebouw beslaat meerdere hectare aan diverse gebouwen en afdelingen) werden wij ontvangen door Heather George. Zij leidt het universiteitsteam dat vele scholen in Florida begeleidt in de implementatie van het PBIS. Na haar presentatie en het bespreken van diverse onderwerpen in kleinere groepen kreeg Krystle de gelegenheid de KIC-applicatie te presenteren. Dat deed ze niet alleen voortvarend en overtuigend maar ook nog in het Engels! Topper! De (...)
Vanochtend werden we verwelkomd door de brassband van Heritage High School. Een prachtige school, gebouwd in 2009 en gelegen op 'slechts' 16 ha grond. We kregen een strak geregisseerde rondleiding door medewerkers en studenten. Op de school wordt naast de positieve basisbenadering gewerkt met 'panterpounds', beloningskaartjes voor Handig Gedrag die ingewisseld konden worden voor onder andere popcorn on Friday, schoolspullen, etc. Deze pounds konden worden ingewisseld in een schoolshop die door leerlingen werd gerund. Ook konden de leerlingen door goed gedrag privileges verdienen, zoals telefoongebruik in de pauzes. Tot slot werden we getrakteerd op een mini orkest van de school (...)
We hebben twee scholen bezocht: 's ochtends de Alternative Sumter school. Dit is een school vergelijkbaar met onderdelen uit het speciaal voortgezet onderwijs/rebound. 's Middags mochten wij observeren op Pasco Pace school for girls. Deze school biedt een scholingsplek voor meisjes die op enige wijze in contact zijn gekomen met justitie en zonder goede begeleiding afglijden naar criminaliteit.
De highlights van vandaag zijn:
- Deel pluimen uit. Liefst op vaste momenten, met niet te lange tussenposen en groepsgewijs aanbieden. Door het groot aandacht te geven beloon je goed gedrag, geef je een signaal aan de andere leerlingen om dit gewenste gedrag ook te (...)
Wat een inspirerende dag! Vandaag hebben we twee highschools bezocht: "Haines City High School" en "Poinciana High School". Wauw, wat een gave dingen hebben we gezien van manieren om leerlingen te leren gewenst gedrag te laten vertonen. Hier drie voorbeelden:
- Een puntensysteem voor het belonen van positief gedrag. Deze punten kunnen leerlingen gebruiken voor het kopen van (school)artikelen, een pen, t-shirt van de school, mok, schrift, map, oordopjes, loterij, etc. De eerste school werkte met een digitaal puntensysteem, de andere met papieren 'bucks'.
- Belsysteem bij leswissel: eerst gaat er 4x kort een bel (geen irritante zoemer), de leerlingen hebben vervolgens 5 minuten om van les (...)
Pijler 4 SWPBS Het School Wide Positive Behaviour Support (SWPBS) is een systematische en schoolbrede aanpak die gericht is op het creëren van een positief, veilig en voorspelbaar schoolklimaat. De systematiek is opgedeeld in 5 pijlers waarvan deze tekst de 4e pijler verduidelijkt: een planmatige, systematische aanpak op basis van data. Deze 4e pijler van het SWPBS is gericht op het verzamelen van data op school-, klas- en leerlingniveau om daarmee inzicht te krijgen in de gedragsincidenten die plaatsvinden. Door kennis te nemen van feitelijke gebeurtenissen kunnen grote lijnen binnen de gedragsincidenten worden herkend: waardoor ontstaat het incident, wie is erbij (...)
School Wide Positive Behaviour Support Nog twee weken en dan reizen we af naar Florida om ons te verdiepen in SWPBS.In de vorige mededelingenbladen hebben jullie uitleg gekregen over SWPBS in het algemeen en pijler 1. Hier gaan we verder in op pijler 2 en 3. 2. Preventie staat centraal, zoveel mogelijk voorkomen van gedragsproblemen3. positieve insteek; aanleren, oefenen en waarderen van gewenst gedrag op basis van heldere eenduidige verwachtingen Preventie staat centraal Leraren geven in toenemende mate aan zich handelingsverlegen te voelen in het adequaat reageren op gedragsproblemen. Gedrag staat op nummer een in de top drie van ondersteuningsbehoeften. Hoe werk je (...)
School Wide Positive Behavior Support-SWPBSHandig gedrag kun je leren SWPBS is een systematische en schoolbrede aanpak die zowel toepasbaar is in het primair als voortgezet en beroepsonderwijs. De aanpak is gericht op het creëren van een positief, veilig en voorspelbaar schoolklimaat waardoor het leren wordt bevorderd en gedragsproblemen zoveel mogelijk worden voorkomen. De vijf pijlers van SWPBS zijn:
Schoolbreed werken aan gedrag vanuit gedeelde waarden
Preventie staat centraal, zoveel mogelijk voorkomen van gedragsproblemen
Positieve insteek; aanleren, oefenen en waarderen van gewenst gedrag op basis van heldere eenduidige verwachtingen
Planmatige, systematische aanpak op basis van data
Partnerschap met ouders en samenwerking met ketenpartners